niedziela, 29 marca 2020

Części zdania - genially



Części zdania to jedna z moich pierwszych e-lekcji z wykorzystaniem genially. Wykorzystałam ją w celu powtórzenia i usystematyzowania wiadomości w klasie VI. Myślę, że można skorzystać z niej w klasie także podczas wprowadzenia nowego materiału.

Pod linkiem znajduje się cała prezentacja
https://view.genial.ly/5e6dee1980c12e0fd172f448/horizontal-infographic-lists-czesci-zdania

sobota, 28 marca 2020

Latarnik cz.II - genially


W drugiej części cyklu e-lekcji o "Latarniku" poruszony został ciągle aktualny problem emigracji i porównanie tej z  XIX i XXI w.

Latarnik - genially





W klasie VII uczniowie omawiają "Latarnika"na e-lekcjach. Przygotowałam dal nich cykle lekcji.
 Tu część pierwsza

https://view.genial.ly/5e76851d6d276f0db76dffca/dossier-reporting-latarnik

Środki poetyckie - prezentacja genially




Kolejna , druga e-lekcja z genially.

Prezentacja pt. "Środki poetyckie" jest przeznaczona dla uczniów klas VI i VII.
Myślę, że i w klasie VIII można ją wykorzystać jako powtórkę przed egzaminem.


https://view.genial.ly/5e73860466abcc0f6864ac6a/presentation-srodki-poetyckie

Tajemniczy ogród -prezentacja genially




Od czasu, kiedy poznałam genially, przygotowałam kilka prezentacji. Nie znam jeszcze wielu możliwości tego programu, ale nawet te, co znam,wydają się ciekawe dla uczniów.

Dziś e-lekcje związane z lekturą dla klasy V . To cykl ok. 6 lekcji, który pozwoli, mam nadzieję, moim uczniom zapamiętać niezwykłą powieść F.E. Burnett pt. "Tajemniczy ogród".

https://view.genial.ly/5e7148644399bc0c11001b59/guide-tajemniczy-ogrod



wtorek, 11 lutego 2020

Trimino w lekturze




Trimino - Po feriach zaczęłam omawiać kolejne lektury. Ponieważ nie miałam ochoty na sprawdzian, a chciałam wiedzieć, kto przeczytał lekturę i ile z niej zapamiętał przygotowałam ( prościzna!) dla każdego puste trimino. Poprosiłam uczniów o wypełnienie go tak, by wydarzenie / przedmiot połączyć z postacią/miejscem w dowolnej konfiguracji. Zadanie robiłam z uczniami klas V i ku mojemu zaskoczeniu, wcale nie okazało się banalne. Pierwszą trudnością okazało się wypełnienie planszy. Dodam, że uczniowie mogli( ba, powinni!) korzystać z książek, dzięki czemu z końcowej refleksji dowiedziałam się, że taka forma pracy nauczyła ich m.in. poszukiwania w tekście informacji.
W drugiej kolejności uczniowie rozcinali trimino, a powstałe trójkąty tasowali. Zamysł był taki, że uczniowie mieli wymienić się trójkątami między sobą, potem je ułożyć i wkleić do zeszytu. Niestety ze względu na czas ( 45 min) nie wymienili się , tylko każdy ułożył swoje trimino. Niektórzy nawet przy tym mieli problem

Polecam ten generator trimino:   http://schule.paul-matthies.de/Trimino.php

Zdanie złożone i memy


Tym razem zaproponowałam uczniom klasy VI, aby, przygotowali memy, na które składają się zdania złożone. Każdy mem musiał stanowić 1 rodzaj zdania - złożone współrzędnie ( łączne, rozłączne, przeciwstawne i wynikowe) oraz  zdania złożone podrzędnie ( podmiotowe, orzecznikowe, dopełnieniowe, przydawkowe i okolicznikowe - miejsca, czasu, przyzwolenia, warunku,sposobu, i inne). Uczniowie musieli oczywiście określić rodzaj zdania, co dowodziło zrozumienia zagadnienia.
Uczniowie wszystkie memy umieszczali na swoich padletach i udostępniali je swoim kolegom i koleżankom, by każdy mógł się uczyć od każdego.
Największe zainteresowania wywołały memy z prywatnymi zdjęciami uczniów, także wówczas, gdy byli jeszcze niemowlakami czy przedszkolakami. Linków do takich padletów nie zamieszczam,

https://padlet.com/Maks098/dz5gotdzh1yg

https://padlet.com/jagidaday27/kbom14dpdcxd

https://pl.padlet.com/Jabzo/384nv8ub0ljf

A to mój ulubiony mem:



Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...