sobota, 22 września 2018

Przepis na udaną lekcję

Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Tak więc, jeśli ktoś zauważył na 1 stronie błąd - to niech wie, że też go zauważyłam, ale dopiero po tym, jak dzieciaki wkleiły temat z celem i kryteriami do zeszytu. No i poszło... Trudno, trzeba było wyjasnić ustnie , że nie ma żadnej różnicy między celem a 1 kryterium.

Na lekcję dzieciaczki przynieść miały przepisy kulinarne , które wklejały do OKeszytu. Im więcej"wlejek", koloru, tym chętniej dzieciaczki swój zeszyt przeglądają, ucząc się (mam nadzieję).  Analiza ( jak zawsze w grupach) polegała na tym,by uczniowie odkryli, z jakich części składa się przepis ( składniki, instrukcja wykonania).  Z tym nie mieli problemów! Gorzej z nazwaniem.
Następnie ( znów w grupach) ustalali składniki dobrej lekcji. Pojawiły się hasła m.in.:
1. Dobry humor
2. Koncentracja i słuchanie się
3. Uczenie się od siebie ( naprawdę,ktośna to wpadł!)
4. Posiadanie niezbędnych przyborów lekcyjnych, w tym OKzeszytu
5. Praca w grupach
6. Dobry nauczyciel, czyli taki który jest usmiechnięty
7. Grzeczne dzieci (?)itp.

Następnie uczniowie przyglądali się instrukcji i wyszukiwali czasowniki w formie osobowej i te w formie bezokoliczniaka . Oczywiście tu trzeba było przystanąć i wyjaśnić uczniom, czym jest bezokolicznik. ( osobna wkleka do zeszytu).

Podobnie uczyniłam z wyrazami oznaczającymi kolejność czasową. Zwróciłam na te wyraz uwagę,bowiem okażą się bardzo istotne, gdy za kilka lat będę wprowadzać rozprawkę. Stąd kolejne wyróżnienia, tym razem w formie pociągu - lokomotywy ( odczytuję jak metaforę - lokomotywa pcha do przodu  kolejne części czy to przepisu czy rozprawki).

Po przeanalizowaniu przepisów kulinarnych uczniowie mieli za zadanie zredagować przepis na udaną lekcję z użyciem zdań ( w każdym powinien pojawić się wyraz oznaczający nastepstwo czasowe i czasownik  w formie osobowej - uczniowie mieli odpowiednio zakreslić wskazane wyrazy), a potem przeredagować ( ustnie w parach) swój przepis tak,by zamiast czasowników w formie osobowej użyć bezokoliczników.







2 komentarze:

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...