środa, 28 sierpnia 2019

Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów na języku polskim - innowacja



















INNOWACJA PEDAGOGICZNA


Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów na języku polskim !



 Rozpoczynając od zaznaczonej kratki, poruszaj się ruchem konika szachowego i odczytaj związki frazeologiczne. Na szachownicy zapisane są 64 wyrazy , które je tworzą.














64

15

52

39

62

13

50

37



41

28

63

14

51

38

61

12



16

53

40

27

6

3

36

49



29

42

5

2

23

26

11

60



54

17

24

7

4

21

48

35



43

30

1

22

25

8

59

10



18

55

32

45

20

57

34

47



31

44

19

56

33

46

9

58

















1.     Uzasadnienie potrzeby innowacji

            Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020, które muszą zostać zrealizowane przez szkołę to m.in. to
rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
            Realizacja w/w zadania wymaga wprowadzenia zmian w sposobie edukowania dzieci i młodzieży podczas zajęć języka polskiego. Dodatkowo umożliwi zrealizowanie kolejnego zadania, które polega na rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
            "Matematyka to królowa nauk" - uczy logicznego myślenia, wnioskowania, analizy. Nabycie takich umiejętności sprawi, że młody człowiek zdecydowanie lepiej poradzi sobie w dorosłym świecie, podejmując nie tylko pracę zawodową, ale także realizując się w życiu codziennym.
            Uczniowie nie zawsze mają świadomość, że wykorzystanie matematyki jest wszechstronne, stąd  pomysł na innowacyjne zaproponowanie uczniom wykorzystania matematyki ( treści z podstawy programowej) na lekcjach języka polskiego. Nauczanie poprzezprzedmiotowe pozwala na utrwalenie wiedzy i poszerzenie umiejętności nabywanych na różnych lekcjach, a także udowadnia, że edukacja jest spójna.
            Pomysł na innowacyjne realizowanie treści na lekcjach j. polskiego był wynikiem  licznych  obserwacji i rozmów przeprowadzonych z uczniami w latach poprzednich. Niektórzy z nich twierdzili, że nie umieją matematyki, że jest im niepotrzebna, że jej nie lubią. Zauważyłam jednak, że ci sami uczniowie doskonale radzą sobie z zadaniami na zajęciach, podczas których wymagano od nich logicznego myślenia, dedukowania, a nawet dokonywania pewnych obliczeń. Uczniowie częstokroć nie zdają sobie sprawy, że umiejętności doskonalone na matematyce, wykorzystywane są także na innych lekcjach, w tym na języku polskim.
            Zakładam,  że realizacja tejże innowacji pomoże uczniom w zrozumieniu, iż wykorzystanie matematyki na innych lekcjach jest możliwe, a oni sami staną się bardziej twórczy, samodzielni i nie będą bali się nowych wyzwań, jakie niesie przed nimi szkoła i życie.

2. Cele innowacji

Cel główny:
      Uczeń wykorzystuje w praktyce umiejętności zdobyte na lekcjach matematyki, szczególnie w zakresie:
      -  sprawności rachunkowej,
      - logicznego myślenia,
      - wnioskowania,
      - argumentowania, a więc dowodzenia,
      -wykorzystania i tworzenia informacji,
      - wykorzystania umiejętności z zakresu geometrii.

      Cele ponadprzedmiotowe:
      - wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań,
      - zdobycie przez ucznia przekonania o funkcjonalności i interdyscyplinarności matematyki,
      - wykorzystywanie zdobytej wiedzy w różnych sytuacjach,
      -motywowanie do nauki,
      -rozwijanie kreatywności ucznia,
      - dbanie o  samodzielne zdobywanie wiedzy,
      - rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia.

      Realizacja podstawy programowej z matematyki - Cele kształcenia – wymagania ogólne:

        I.   Sprawność rachunkowa. 

1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.
II.   Wykorzystanie i tworzenie informacji. 

1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.

III.   Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.  
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
IV.   Rozumowanie i argumentacja. 

1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.

      3.Działania - przykłady realizacji

       Sprawność rachunkowa
      - podział na grupy (w zależności od rodzaju omawianego materiału na matematyce), uczniowie losują kartki z zadaniem i w zależności od wyniku dzielą się na grupy,
      - omawianie budowy utworów poetyckich  - podział na wersy, strofy, obliczanie ilości sylab w wersach,
- obliczanie odległości przebytej przez bohaterów lektur ( np. W pustyni i w puszczy, Tajemniczy ogród, Latarnik),
- obliczanie upływu czasu ( m.in.  na podst. fr. Biblii, mitologii, Pana Tadeusza),
- wykonywanie diagramów,
- liczenie sylab, głosek, liter w wyrazie.

II.   Wykorzystanie i tworzenie informacji. 
-  tworzenie notatek w formie graficznej i w formie schematu,
-  rozpoznawanie części mowy za pomocą metody Montessori,
- odczytywanie i tworzenie kodów, w tym QRcodów,
- grupowanie części mowy i zdania oraz wyrazów z trudnościami ortograficznymi w zbiory,
- odczytywanie biogramów na osi, układanie wydarzeń w porządku chronlogicznym,
- redagowanie dłuższych form metodą Cornella ( np. charakterystyki, opowiadania, streszczenia),
- rozwiązywanie rebusów,
- argumentowanie i budowanie planu wydarzeń  za pomocą gałązki logicznej,
- wykorzystanie drzewka decyzyjnego przy próbie analizy działań bohaterów literackich,
- układanie piramidy wartości i antywartości - praca z tekstem epickim,
- wykorzystanie metody Lektury w pudełku,
- wykorzystanie figur geometrycznych w zadaniach gramatycznych,
- odczytywanie ukrytych na planszy szachowej  związków frazeologicznych ( antonimów, synonimów)  za pomocą ruchów konika szachowego,
- wykorzystanie gier, np. w statki w zadaniach ortograficznych,
- przeprowadzanie sondaży i ich analizowanie,
- wykorzystywanie układów współrzędnych dla odczytywania synonimów, antonimów, cech charakteru,
- budowanie makiet ( Tajemniczy ogród,  W pustyni i w puszczy, Chłopcy z placu Broni, Mały Książę),
- opisywanie cech charakteru bohaterów literackich na figurach geometrycznych,
- używanie koloru dla zaznaczenia właściwych treści w dłuższych i krótszych formach wypowiedzi,
- za pomocą kapeluszy Bono redagowanie opisu postaci, wydarzenia,
- rysowanie planów w skali,
- porządkowanie informacji, np. redagowanie planów wydarzeń za pomocą schematu, rysunku,
- przygotowanie gier planszowych do lektur,
- wykorzystanie kości na lekcjach,
- tworzenie lapbooków z wykorzystaniem kart z figurami geometrycznymi.

III.   Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
- wykonywanie makiet przestrzennych ( uwzględnianie figur geometrycznych i odległości mierzonej w cm),
- analiza zdań pojedynczych na podstawie sznurowych wykresów,
- wykorzystanie metody kolorowych nakrętek dla tworzenia wykresów zdań,
- budowanie  postaci literackiej na wieszaku, w tym charakteryzowanie na wieszaku,
- wykorzystanie map mentalnych podczas analizy utworów prozatorskich,
- projektowanie symboli,
- wykorzystanie różnorodnych szyfrów i codów dla omówienia dzieł sztuki,
- praca z trimino podczas ćwiczeń gramatycznych, ortograficznych i literackich,
-  wykorzystanie skali i schematu,
- tworzenie instrukcji,
- podjęcie próby debaty oksfordzkiej,
- przyjmowanie różnych ról np. w sądzie,
- redagowanie gazetki z uwzględnieniem właściwego rozmieszczenia kolumn
- sudoku wykorzystywane na zajęciach gramatycznych i językowych.

IV.   Rozumowanie i argumentacja. 
- budowanie wypowiedzi argumentacyjnej z wykorzystaniem różnorakich metod: piramidy, gałązki logicznej, schematu, drzewka decyzyjnego, debaty oksfordzkiej, dyskusji i in.
- wyszukiwanie w tekstach przykładów niezbędnych podczas argumentacji,
- samodzielne odczytywanie poleceń,
- indywidualna praca z tekstem literackim,
- redagowanie rozprawki,
- wyjaśnianie własnej opinii,
- tworzenie refleksji z zajęć,
- analizowanie postępowania bohaterów utworów,
- wyszukiwanie cytatów i ustosunkowywanie się do prawd moralnych, przesłania, myśli filozoficznych , sentencji itp.
- wyciąganie wniosków z tekstów dydaktycznych, w tym z bajek,  fraszek, przypowieści biblijnych itp.,
- analiza i interpretacja utworów poetyckich z wykorzystaniem schematów i wykresów,
- dowodzenie cech charakteru postaci,
- wykorzystanie schematu: za i przeciw.

4. Sposoby ewaluacji:

- ewaluacje po każdej lekcji ustne lub pisemne,
- refleksje uczniów systematycznie zapisane w OK zeszycie,
- staranne zapisy notatek, szczególnie graficznych
- narzędzia do badania efektów ewaluacji ( np. pizza, tarcza strzelecka, oś, termometr, walizka itp.),
- wystawy prac uczniów w sali  lekcyjnej,
- udział uczniów w projektach edukacyjnych i dniach tematycznych,
- rozmowy z rodzicami uczniów i uczniami.


5.Proponowane metody i formy pracy:
- sudoku,
- statki,
- chińczyk i inne gry planszowe,
- dixit,
- kości,w tym story cubes,
- scrable,
- gałązki logiczne,
- konik szachowy,
- mapy myśli,
- wykreślanki,
- szyfry,
- cody,
- drzewka decyzyjne,
-TIK,
- puzzle,
- lustrzane odbicia,
- inne












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...