wtorek, 17 grudnia 2019

Bombki i lektury


             
Pomysłów na powtarzanie lektur jest wiele. Od lat proszę moich uczniów, aby przechowywali swoje zeszyty, przygotowane projekty, lapbooki czy informacje zapisane na padletach.
                       Tym razem poprosiłam uczniów o przygotowanie bombek styropianowych z motywem z dowolnej lektury. To mogą być  ilustracje postaci czy scenka rodzajowa.  Warto by było, żeby z jednej strony bombki został zapisany cytat i oczywiście tytuł i autor utworu. 

W ten sposób realizowałam treści podstawy programowej, w której uczeń:
1. wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych 
2. określa tematykę oraz problematykę utworu
3. nazywa wrażenia, jakie wzbudza czytany tekst
4. przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadniam
5. wykorzystuje w interpretacji tekstów  elementy wiedzy o kulturze
6. rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do sztuk plastycznych
7. dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny  
8.identyfikuję tekst jako komunikat; rozróżniam typy komunikatu: ikoniczny

Wykonanie bombek było początkiem kolejnych działań. Uczniowie pisali instrukcję wykonania lekturowej bombki. Zadanie w klasach młodszych polegało na napisaniu rzeczowników, celowym doborze do nich przymiotników,  napisaniu instrukcji w formie punktów w trybie rozkazującym i  przekształceniu jej w opis działań w trybie oznajmującym.  Nastąpiła więc kolejna realizacja treści z podstawy programowej.
Uczeń:
1. rozpoznaje w wypowiedziach części mowy i określa ich funkcje w tekście ( rzeczownik, przymiotnik, czasownik w formie osobowej i nieosobowej),
2. rozumie ich znaczenie w wypowiedzeniu  oraz określa  funkcje w tekście
3. rozpoznaje typy wypowiedzeń, uwzględniając cel wypowiedzi - wypowiedzenia oznajmujące i rozkazujace i rozumie i funkcje i stosuje je





Okazało się, że wprowadzenie cytatu było sporadyczne.
Natomiast zachwyciłamnie bombka, która pokryta była drobniutkim drukiem - tekstem lektury "Władca Lewawu" i ozdobiona  m.in. pająkami. Na uwagę zasługłuje też wydrążenie bmbki, w czym pomogła uczennicy jej mama Oto ta bombka

Kolejna niezwykła bombka dotyczyła "Latarnika". Na zdjęciu nie widać, ale cały dół bombki przypominał ocen z falami i różnymiodcieniami koloru niebieskiego. Zachwyciłomnie jednakco innego - cudna miniatura "Pana Tadeusza" przyklejona u dołu latarni.


Jedna z bombek ( nie mam jej jeszcze na zdjęciu) okazała się w środku ( bombka się otwierała i dotyczyła "Opowieści wigilijnej") wylepiona jednogroszówkami! Lśniła w środkui na zewnątrz. Uczeń nazwał ją bombką bogacza!


Na uwagę zasługłuje też bombka, która wyglądała "nie-bombkowo", o czym powiedział mi  speszony uczeń wręczając drewnianą szafę wykonaną z patyów - to "Opowieściz Narnii". Nie lśniłajakinne bombki, ale w swej naturalności, wydałami się wyjątkowa. To ta u góry zdjęcia


O każdej z bomce mogłabym mówić, bo każda była piękna i jedyna. Polecam zadanie i w młodszych i w starszych klasach.  Którz inny jaknie naszi uczniowie zdecydowaliby sięna wyrysowanie bombki, która owinięta jest brodą pana Kleksa czy maleńkimi różyczkami (Mały Książę)? Poniżej kilka innych.














































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...