środa, 25 lipca 2018

Różne wersje tej samej baśni - opowieść o Kopciuszku

Wszyscy uczniowie znają baśń o Kopciuszku, trzeba było więc przygotować lekcję tak, by znana treść nadal była interesująca.
 
W lekcji wykorzystałam:
- tekst Wandy Chotomskiej ( wiersz), 
- tekst Hanny Januszewskiej ( opowiadanie na podstawie baśni oryginalnej)
- baśni muzycznej Krzysztofa Machowskiego,
- fr. filmu animowanego W. Disneya
- fr. tekstu braci Grimm

Porównywaliśmy poszczególne wersje , uczniowie wskazywalinaróżnice i podobieństwa. Następnie dokonywali oceny. 

Na następnej lekcji uczniowie otrzymali karty pracy i w grupie mieli wykonać komiks na podstawie dobrze znanej  im baśni o Kopciuszku. Nie była to pierwsza lekcja poświęcona temu zagadnieniu, więc ani z wyrazami oznaczającymi następstwo czasowe , ani z wyrazami dżwiękonaśladowyczymi,ani z tworzeniem krótkich wypowiedzi moi czwartoklasiści nie mieli problemu. 





A to refleksa z lekcji




Notatki z lekcji w OKZeszycie wyglądają tak



Opisujemy krajobraz

Lekcja przeprowadzona w klasie IV miała być formą utrwalenia umiejętności opisu krajobrazu z wykorzystaniem porównań i epitetów ( byliśmy już po omowieniu fragmentu "Pana Tadeusza" - chmury).

Tym razem pierwsza część lekcji przebiegała w grupie, ale opis to praca  indywidualna, kończąca   się oceną koleżeńską.

Na lekcję  uczniowie mieli przynieść widokówkę z krajobrazem. Zanim  przystąpili do opisu, wspólnie ustaliliśmy kryteria sukcesu, m.in
- trójczłonowa budowa,
- wprowadzenie min. 3 akapitów,
- nadanie tytułu,
- użycie 3 porównań,
- wprowadzenie 10 przymiotników przed 10 rzeczownikami,
- poprawny zapis nazw kolorów złozonych z dwu barw lub dwu odcieni,

W tym miejscu uczniowie mogli w grupie  wzbogacić kryteria sukcesu.

Następnie grupy gromadziły słownictwo (tzw. Bank przydatnych słówek) dotyczących
- oceny ( ładny, cudowny, imponujący, niepozorny...)
- przestrzeni  ( na pierwszym planie, z tyłu, poniżej, nad, na horyzoncie, w głębi...)
- czasowników ( niepokoi, zachwyca, zwraca uwagę,  przyciąga wzrok...)

Zwróciłam uwagę,że w zakończeniu, nie  wystarczy napisać, czy krajobraz przedstawiony na widokówce mi się podoba czy nie, ale trzeba uzasadnić własne zdanie 2 logicznymi zdaniami. Ten fragment opisu zazwyczaj jest problematyczny, bowiem często uczniowie piszą:  Podoba mi się, bo jest fajny ( ładny...).  Oto przykład innego zakończenia ( pocztówka powyżej)


W tym miejscu rozpoczęła się praca indywidualna.Każdy uczeń wkleił pocztówkę do zeszytu i musiał zdecydować o nadaniu tytułu. To ta część pracy okazała się najtrudniejsza  (nie sam opis,nie wprowadzenie porównań,ale własnie nadanie tytułu)!

Kolejne zadanie polegało na wyszukaniu ja największej ilości przymiotników dotyczących:
- kolorów,
- kształtu,
-oceny
oraz rzeczowników  - nazw rzeczy znajdujących się na widokówce ( to zadanie było najłatwiejsze).

W kolejnej części lekcji ( która zajęła nam 2godz.) uczniowie tworzyli porównania, które potem mieli wykorzystać w opisie.

Warto wzbogacić tę lekcję o ćwiczenia redakcyjne,w których uczniowie będą musieli wykorzystać wiedzę gramatyczną - myślę tu  o celowym wprowadzeniu w zdania wyrażeń przyimkowych.

Muszę przyznać, że przygotowania do opisu przyniosły zamierzony efekt. Uczniowie bez trudu opisali swoje pocztówki. Cały czas prosiłam ich, by NaCoBeZu mieli przed oczyma! Jeśli uczeń chciał, mógł podkreślać, zakreślać i w części redakcyjnej i językowej słownictwo, które wcześniej gromadził,a potemwykorzystał.

Ocena koleżeńska zawsze jest sumienna i skrupulatna. Uczniowie dokonują jej zgodnie z kryteriami sukcesu, zawsze jednak dodają także informacje od siebie typu: Podoba mi się Twój opis..., Mógłbyś napisać ciekawiej,bo zapomniałeś o prawej części widokówki... , Super, jesteś Wielki!



wtorek, 17 lipca 2018

Informacja zwrotna - ocena zeszytu

Zeszyt jest dla ucznia - to wiemy wszyscy, ale aby mógł z niego korzystać, aby był on funkcjonalny, trzeba dzieci nauczyć, jak warto, by wyglądał i co powinien zawierać. W przypadku uczniów starszych ( gimnazjalistów) prowadzenie zeszytów całkowicie pozostawiałam ich decyzji. Wprowadzając OKZeszyt w klasie IV SP uznałam, że muszę przeznaczyć czas na naukę jego prowadzenia. Postanowiłam też sprawdzić, czy to co uczniom proponuję, jest przyjmowane. Nie zdecydowałam się jednak na wystawienie oceny , ale przekazałam uczniom informację zwrotną.


Informacja zworotna
Ja prowadzisz swój OKZeszyt?
obszar
brawo
nie-
wiele bra-
kuje

jeszcze nie...
zalecenia
Strona tytułowa





Zeszyt jest podpisany





Wklejenie kontraktu i piktogramów




Pod każdym tematem masz zapisany lub wklejony: cel, nacobezu.




Wszystkie materiały, notatki na kartkach są wklejone w odpowiednim miejscu.




Wszystkie notatki i prace samodzielne zapisane i
wykonane są do końca.




Podkreślanie za pomocą linijki tematów i
wpisywanie dat




Estetyczne i kolorowe rysunki





Tabelki wykonujesz  przy użyciu linijki




Staranne pismo





Poprawność ortograficzna




Kartki są czyste, bez zagięć na rogach




Informacje dodatkowe







Przygotowałam dla każdego ucznia kartę i zaznaczałam w niej właściwe pola. Bardzo ważne były zalecenia i informacje dodatkowe, w których zapisywałam, co szczególnie doceniam w sposobie prowadzenia zeszytu. Dzięki temu każde dziecko mogło przeczytać, co robi dobrze. Taka forma motywacji przyniosła wkrótce efekty. Dzieciaki chciały czytać o tym, że pięknie i starannie piszą, ładnie podkreślają tematy, starannie wklejają kolorowe karteczki itp. Domagały się częstszego sprawdzania  zeszytów i co ważne, nie bały się  oceny.

Miałam duże wątpliwości, czy forma tabeli jest właściwa, czy lepiej  napisać recenzję. Rozmawiałam o tym z moimi dziesięciolatkami i okazało się, że taka forma informacji zwrotnej jest dla nich bardziej zrozumiała i czytelna.

Przepis na udaną lekcję

Celem lekcji było zapoznanie uczniów ze sposobem redagowania przepisów, wprowadzenie wyrazów oznaczających następstwo czasowe oraz użycie bezokoliczników i form osobowych czasowników w przepisach.

Materiały dydaktyczne to przyniesione przez uczniów przepisy, także te, które znajdziemy na opakowaniach budyniu, kisielu czy zupek. Emocje wzbudzało porównywanie przepisów domowych np. popularnego sernika w rożnych przepisach.

Uczniowie pracowali w grupach, wyszukiwali informacje, porównywali, samodzielnie wskazywali na  powtarzające się elementy. Następnie pracowali nad przygotowaniem przepisu na udaną lekcję.


niedziela, 15 lipca 2018

Mam prawo do swych praw! - lekcja

Zajęcia języka polskiego związane z Konwencją Praw Dziecka realizowane były podczas tygodnia tematycznego: Mam prawo do swych praw! ( Cały projekt przedstawię później). Na 2 lekcjach uczniowie pracowali w oparciu o fragmenty konstytucji, wiersz M. Brykczyńskiego: O prawach dziecka i piosenki w wykonaniu zespołu Łejery. Uczniowie chętnie opowiadali o tym, jakie mają prawa a jakie obowiązki, uczyli się dostrzegać różnice między obowiązkiem a prawem.






sobota, 14 lipca 2018

Gry dydaktyczne

Moi gimnazjaliści długo przygotowywali się do końcowego egzaminu. Jedną z metod było przygotowanie gier dydaktycznych. Treści dotyczyły umiejętności i wiadomości z zakresu wiedzy o literaturze, kulturze, gramatyki a nawet ortografii. Ważne było, by dzieciaki sięgnęły do notatek z ostatnich 3 lat i powtórzyły materiał. Uczniowie musieli nie tylko w instrukcji napisać zadania czy też pytania, ale jako eksperci znać na nie odpowiedź. Gdy przyszedł czas na "granie" w każdej z grup był ekspert.
A tak wyglądały lekcje:







Kiedy Kot a kiedy kot?

Na tej lekcji ortografię połączyłam z gramatyką. Pisownia dużą i małą literą nazw własnych i rzeczowników pospolitych została utrwalona dzięki temu,że uczniowie mówili o sobie i o swoich zwierzaczkach czy maskotkach. Postać aktora Tomasza Kota przybliżyłam wyświetlając  fragment filmu pt. Niania.


Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...