sobota, 28 marca 2020

Środki poetyckie - prezentacja genially




Kolejna , druga e-lekcja z genially.

Prezentacja pt. "Środki poetyckie" jest przeznaczona dla uczniów klas VI i VII.
Myślę, że i w klasie VIII można ją wykorzystać jako powtórkę przed egzaminem.


https://view.genial.ly/5e73860466abcc0f6864ac6a/presentation-srodki-poetyckie

Tajemniczy ogród -prezentacja genially




Od czasu, kiedy poznałam genially, przygotowałam kilka prezentacji. Nie znam jeszcze wielu możliwości tego programu, ale nawet te, co znam,wydają się ciekawe dla uczniów.

Dziś e-lekcje związane z lekturą dla klasy V . To cykl ok. 6 lekcji, który pozwoli, mam nadzieję, moim uczniom zapamiętać niezwykłą powieść F.E. Burnett pt. "Tajemniczy ogród".

https://view.genial.ly/5e7148644399bc0c11001b59/guide-tajemniczy-ogrod



wtorek, 11 lutego 2020

Trimino w lekturze




Trimino - Po feriach zaczęłam omawiać kolejne lektury. Ponieważ nie miałam ochoty na sprawdzian, a chciałam wiedzieć, kto przeczytał lekturę i ile z niej zapamiętał przygotowałam ( prościzna!) dla każdego puste trimino. Poprosiłam uczniów o wypełnienie go tak, by wydarzenie / przedmiot połączyć z postacią/miejscem w dowolnej konfiguracji. Zadanie robiłam z uczniami klas V i ku mojemu zaskoczeniu, wcale nie okazało się banalne. Pierwszą trudnością okazało się wypełnienie planszy. Dodam, że uczniowie mogli( ba, powinni!) korzystać z książek, dzięki czemu z końcowej refleksji dowiedziałam się, że taka forma pracy nauczyła ich m.in. poszukiwania w tekście informacji.
W drugiej kolejności uczniowie rozcinali trimino, a powstałe trójkąty tasowali. Zamysł był taki, że uczniowie mieli wymienić się trójkątami między sobą, potem je ułożyć i wkleić do zeszytu. Niestety ze względu na czas ( 45 min) nie wymienili się , tylko każdy ułożył swoje trimino. Niektórzy nawet przy tym mieli problem

Polecam ten generator trimino:   http://schule.paul-matthies.de/Trimino.php

Zdanie złożone i memy


Tym razem zaproponowałam uczniom klasy VI, aby, przygotowali memy, na które składają się zdania złożone. Każdy mem musiał stanowić 1 rodzaj zdania - złożone współrzędnie ( łączne, rozłączne, przeciwstawne i wynikowe) oraz  zdania złożone podrzędnie ( podmiotowe, orzecznikowe, dopełnieniowe, przydawkowe i okolicznikowe - miejsca, czasu, przyzwolenia, warunku,sposobu, i inne). Uczniowie musieli oczywiście określić rodzaj zdania, co dowodziło zrozumienia zagadnienia.
Uczniowie wszystkie memy umieszczali na swoich padletach i udostępniali je swoim kolegom i koleżankom, by każdy mógł się uczyć od każdego.
Największe zainteresowania wywołały memy z prywatnymi zdjęciami uczniów, także wówczas, gdy byli jeszcze niemowlakami czy przedszkolakami. Linków do takich padletów nie zamieszczam,

https://padlet.com/Maks098/dz5gotdzh1yg

https://padlet.com/jagidaday27/kbom14dpdcxd

https://pl.padlet.com/Jabzo/384nv8ub0ljf

A to mój ulubiony mem:



wtorek, 17 grudnia 2019

Bombki i lektury


             
Pomysłów na powtarzanie lektur jest wiele. Od lat proszę moich uczniów, aby przechowywali swoje zeszyty, przygotowane projekty, lapbooki czy informacje zapisane na padletach.
                       Tym razem poprosiłam uczniów o przygotowanie bombek styropianowych z motywem z dowolnej lektury. To mogą być  ilustracje postaci czy scenka rodzajowa.  Warto by było, żeby z jednej strony bombki został zapisany cytat i oczywiście tytuł i autor utworu. 

W ten sposób realizowałam treści podstawy programowej, w której uczeń:
1. wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych 
2. określa tematykę oraz problematykę utworu
3. nazywa wrażenia, jakie wzbudza czytany tekst
4. przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadniam
5. wykorzystuje w interpretacji tekstów  elementy wiedzy o kulturze
6. rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do sztuk plastycznych
7. dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny  
8.identyfikuję tekst jako komunikat; rozróżniam typy komunikatu: ikoniczny

Wykonanie bombek było początkiem kolejnych działań. Uczniowie pisali instrukcję wykonania lekturowej bombki. Zadanie w klasach młodszych polegało na napisaniu rzeczowników, celowym doborze do nich przymiotników,  napisaniu instrukcji w formie punktów w trybie rozkazującym i  przekształceniu jej w opis działań w trybie oznajmującym.  Nastąpiła więc kolejna realizacja treści z podstawy programowej.
Uczeń:
1. rozpoznaje w wypowiedziach części mowy i określa ich funkcje w tekście ( rzeczownik, przymiotnik, czasownik w formie osobowej i nieosobowej),
2. rozumie ich znaczenie w wypowiedzeniu  oraz określa  funkcje w tekście
3. rozpoznaje typy wypowiedzeń, uwzględniając cel wypowiedzi - wypowiedzenia oznajmujące i rozkazujace i rozumie i funkcje i stosuje je





Okazało się, że wprowadzenie cytatu było sporadyczne.
Natomiast zachwyciłamnie bombka, która pokryta była drobniutkim drukiem - tekstem lektury "Władca Lewawu" i ozdobiona  m.in. pająkami. Na uwagę zasługłuje też wydrążenie bmbki, w czym pomogła uczennicy jej mama Oto ta bombka

Kolejna niezwykła bombka dotyczyła "Latarnika". Na zdjęciu nie widać, ale cały dół bombki przypominał ocen z falami i różnymiodcieniami koloru niebieskiego. Zachwyciłomnie jednakco innego - cudna miniatura "Pana Tadeusza" przyklejona u dołu latarni.


Jedna z bombek ( nie mam jej jeszcze na zdjęciu) okazała się w środku ( bombka się otwierała i dotyczyła "Opowieści wigilijnej") wylepiona jednogroszówkami! Lśniła w środkui na zewnątrz. Uczeń nazwał ją bombką bogacza!


Na uwagę zasługłuje też bombka, która wyglądała "nie-bombkowo", o czym powiedział mi  speszony uczeń wręczając drewnianą szafę wykonaną z patyów - to "Opowieściz Narnii". Nie lśniłajakinne bombki, ale w swej naturalności, wydałami się wyjątkowa. To ta u góry zdjęcia


O każdej z bomce mogłabym mówić, bo każda była piękna i jedyna. Polecam zadanie i w młodszych i w starszych klasach.  Którz inny jaknie naszi uczniowie zdecydowaliby sięna wyrysowanie bombki, która owinięta jest brodą pana Kleksa czy maleńkimi różyczkami (Mały Książę)? Poniżej kilka innych.














































niedziela, 15 grudnia 2019

Toony Tool i jego wykorzystanie w Opowieści wigilijnej




Tohttps://www.toonytool.com/ to niezwykle łatwa i przyjazna aplikacja, którą wykorzystuję jako jedno z zadań przy  omówieniu lektury.  Jest pewnego rodzaju alternatywą do wykonywanych memów. 
Tym razem uczniowie mieli przygotować 2 zdjęcia z cytatem (!) lub jego parafrazą. Zdecydowanie wolę cytaty i oczywiście zdjęcia, które nie są kadrami filmu,chyba że jest to kadr jak ten powyżej. Widzę jednak, że uczniom znacznie trudniej jest poszukać zdjęcia, które sami dopasowują do wydarzenia, które opisał autor w książce.  Na szczęście perełki też się zdarzają! 
Jeśli ktoś nie korzystał jeszcze z ToonyTool, to podpowiem, że aby wpisać tekst, trzeba kliknąć w wyznaczone miejsce dwa razy. 











Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...