Zanim przystapiłam do omawiania lektury zaproponowałam uczniom wykonanie w trakcie czytania kroniki . Uczniowie mieli pełną dowolność w wyborze formy i treści. Mogli więc zapisywać krótkie streszczenia, opisywać bohaterów, przeprowadzać wywiady, opisywać miejsca, pisać ogłoszenia, zaproszenia - co tylko komu w duszy grało i kto na co miał ochotę. Efekt jest taki, że nie ma dwóch takich samych kronik, a co jedna - to ładniejsza i ciekawsza. Pomysłowość uczniów jest niesamowita.
Za każdym razem doceniam pracę samodzielną, zachwycam się więc rysunkami, , wykorzystaniem kolorowych karteczek, tasiemek czy ziarenek piasku. Wiele kronik wykonanych jest za pomocą programów komputerowych - jeżeli jest to praca samodzielna - chwalę, jeśli nie - wyrażam nadzieję, że dziecko miało jednak swój udział. Bardzo szybko udaje się zweryfikować, kto sam a kto nie - wykonał kronikę. Na szczęście znakomita większość to prace samodzielne. Naprawdę.
Kolejnym zadaniem, dla chętnych, było przygotowanie prezentacji multimedialnej. Ważne , aby uczeń opowiedział o niej, nie zależało mi na czytaniu slaidów.
Kolejna forma obcowania z lekturą polegała na wykonaniu gier planszowych. Proponuję, aby grę wykonały dzieci na lekcji. Można wówczas przećwiczyć pisanie instrukcji czy układanie pytań. Natychmiast też nauczyciel wie, kto przeczytał streszczenie, a kto całą książkę.
Niektórzy uczniowie przygotowali dla swoich kolegów kolorowanki i krzyżówki. Najbardziej spodobała mi się ta, którą po omówieniu swojej prezentacji uczennica rozdała kolegom mówiąc:
"A teraz zobaczymy, czy mnie uważnie słuchaliście".
Plan wydarzeń układaliśmy w grupach, karteczki uczniowie przyklejali na kolorowe zrulowane karty papieru i w zależności od przytoczonego fragmentu, układali plan wydarzeń.
Zadanie, krtóre zapewni rozrywkę i uczniom i rodzicom, którzy koniecznie chcą pomagać dzieciom w zadaniach może polegać na tym, żeby ruchem konika szachowego odczytać zamieszczone na szachownicy cytaty z lektury.
Rozpoczynając
od zaznaczonej kratki, poruszaj się ruchem konika szachowego i odczytaj cytaty z W pustyni i w puszczy. Na szachownicy
zapisane są wyrazy wraz ze znakami
interpunkcyjnymi. Puste pola pomiń. Tekst składa się z kilku zdań, każde z nich rozpoczyna się wyrazem
zapisanym wielką literą. Użyj każdego wyrazu tylko jeden raz.
|
W puste pola wpisz
nazwy roślin i zwierząt wspomnianych w powieści.
|
kilku
|
tylko
|
dobry,
|
się
|
||||||
od
|
płakać,
|
pól
|
tak
|
to
|
|||||
lat
|
ludzie
|
uczynek;
|
jak
|
i
|
oczy
|
mi
|
|||
chcę
|
obsiewali
|
krowy.
|
wojna,
|
Kali
|
|||||
nie
|
Kalemu
|
zły
|
potem
|
komuś
|
żywili
|
pocą.
|
|||
nie
|
Jeśli
|
zabrać
|
Nie
|
Jest
|
przyszedł
|
zabrać
|
|||
ktoś
|
jest
|
Stasiu,
|
mięsem,
|
krowy,
|
się
|
||||
ja
|
to
|
tylko
|
głód.
|
||||||
Kolejne zadanie polegało na przygotowaniu avatarów
http://tinyurl.com/yxpe7tes
http://tinyurl.com/y24o85hp
http://tinyurl.com/yyrmk2dw
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz