Przedstawiam zestawienie różnych metod i form pracy, które można wykorzytać na naszych lekcjach. Zaprezentuję też karty pracy, które każdy może skopiować i wykorzystać w zależności od własnego pomysłu. Większość z nich znalazłam w zasobach internetu, a że szukanie jest pracochłonne, a my czasu mamy coraz mniej - stąd to zestawienie. Wykorzystam tu i TIK i stare, dobre obcowanie z wydrukowaną kartką lub kredą i tablicą. Kolejność będzie raczej przypadkowa.
Pierwsza część opowieści o formach i metodach mojejpracy znajduje się tu:
Kody i szyfry należą do ulubionych form pracy moich uczniów. I nie ma znaczenia, czy wykorzystujemy TIK czy korzystamy z kodów wymyslonych przez samych uczniów czy tych, które są w powszechnym użyciu,
QRCody - najczęściej wykorzystywana przeze mnie aplikacja https://www.qr-online.pl/ ( uczniowie mają wgraną darmową aplikację na swoich telefonach)
Kod linearny kreskowy http://www.kreseczki.pl/
Szyfry harcerskie https://www.szyfry.matw.pl/
Szyfr Cezara
( zdjęcie z internetu)
Szyfr czekoladka - moje najnowsze odkrycie!
( zdjęcie z internetu)
Alfabet Morse'a doskonale sprawdza się np. przy omówieniu lektury pt. "Czarne stopy", "Latarnik", a może " Mały Książę"?
znak | kod | znak | kod | znak | kod | znak | kod | znak | kod |
a | .- | n | -. | ą | .-.- | 1 | .---- | . | .-.-.- |
b | -... | o | --- | ć | -.-.. | 2 | ..--- | , | --..-- |
c | -.-. | p | .--. | ę | ..-.. | 3 | ...-- | ' | .----. |
d | -.. | q | --.- | ź | --..- | 4 | ....- | : | ---... |
e | . | r | .-. | ch | ---- | 5 | ..... | ( | -.--. |
f | ..-. | s | ... | ł | .-..- | 6 | -.... | ) | -.--.- |
g | --. | t | - | ń | --.-- | 7 | --... | ? | ..--.. |
h | .... | u | ..- | ó | ---. | 8 | ---.. | – | -....- |
i | .. | v | ...- | ś | ...-... | 9 | ----. | _ | ..--.- |
j | .--- | w | .-- | ż | --..-. | 0 | ----- | / | -..-. |
k | -.- | x | -..- | = | -...- | ||||
l | .-.. | y | -.-- | @ | .--.-. | ||||
m | -- | z | --.. | + | .-.-. |
Alfabet Braille'a - każdorazowo wykorzystuję ten alfabet w dniu kropki :) i wówczas, gdy prowadzę lekcje na temat wykluczeniai niepełnosprawności.
Tangram - wykorzystanie układanki można przybliżyć uczniom podając gotowe schematy ( ja je tylko pokazuję, niczego nie narzucam) , wykorzystuję w tym celu tę stronę: http://www.math.edu.pl/tangram-wzory
Tangramy możemy wykorzystać podobnie jak Trimino, a więc zarówno zajęciach literackich, jaki gramatycznych. Fantastycznie sprawdza się przy lekturze ( Felix,Net i Nika - stwórz prototyp wynalazku i zanisz opiszesz całość, na poszczególnych polach zapisz jego elementy ( 7)/
Pokazuję też film:
Trimino - wykorzystuję stronę : http://schule.paul-matthies.de/Trimino.php
Można przygotować gotowe trimino na zajęcia lub poprosić uczniów o przygotowanie go samodzielnie.
Karty Dixit w swoich zasobach mam tzw. 2 dodatki. Nie są mi bowiem potrzebne plansze i pionki, a wiadomo, że najczęściej materiały dydaktyczne kupujemy z własnych pieniążków, więc zadowoliłam się samymi kartami. Są genialne! Wykorzystuję te karty i na lekcjach w moich klasach i na zastępstwach. Ostatnio zaskoczył mnie uczeń, który wykonał kronikę podróży hobbita z ilustracjami kart Dixit.
Gałązka logiczna mimo, że wiele o tej metodzie czytałam, to miałam obawy przed wprowadzeniem jej na swoje lekcje. Co próbowałam, to coś mi nie wychodziło. W koncu trafiłam na instruktażowy film, który całkowicie przełamał mój lęk. Sama metoda wydaje się naprawdę cudowna ( dla niepewnych podpowiedź - zacznijcie na lekcjach wychowawczych ją wprowadzać).
Chmura wyrazowa sprawdza się doskonale przy ćwiczeniach ortograficznych. Moi uczniowie wpisywali także cechy poszczególnych bohaterów poszczególnych utworów, a nawet cechy rodzajów literackich, środków poetyckich itp.
Zazwyczaj korzystam z różnych stron, oto jedna z nich:
a ta chmura zrobiona została w http://www.tagxedo.com/
Memy chętnie wykorzystuję tę formę ze starszymi klasami. Samo zrobienie mema jest prościutkie, ale nie w każdych klasach udają mi się takie lekcje. Zdecydowanie jednak warto wykorzystać je przy lekturach, koniecznie przy analizie zdaniach złożonych.
Proponuję wykorzystać stronę https://generator.memy.pl/
Szablony - jeżeli chcemy, aby nasi uczniowie nauczyli się pisania maili, sms, wykorzystali znane im strony z portali społecznościowych do celów deukacyjnych warto przynieść na lekcje ( jeśli ucznniowie nie mają dostępu do komputerów) gotowe wydruki.
E- mail
strona fb
Instagram
Praca z lekturą:
- kroniki reporterskie pozwalają na bieżąco monitować postępy czytelnicze lub sprawdzić stopień zrozumienia lektury. Kroniki umożliwiają ćwiczenie różnych form - od streszczeń, przez opisy postaci, redagowanie zaproszeń, ogłoszeń,opisów, rozwijanie kreatywnści i logicznego myślenia. Jeżeli damy uczniom odpowiednio dużo czasu na wykonanie kroniki, jeżeli pozwolimy na dowolność w jej realizacji ( niektórym uczniom trzeba określić zadania), to potem praca z tekstem staje się przyjemnością.
-makiety zachęcam wszystkich do wykorzystania makiet. Pozwalają one na przetworzenie tekstu literackiego na własne wyobrażenie, ale także rozbudza kreatywność i świadczy o zrozumieniu lektury. Trzeba pamiętać o jednym - o szczegółach, które będą świadczyły o znajomości tekstu.
-postaci czasami proponuję uczniom przygotowanie galerii postaci. Nie ograniczam materiałów. plastelina, glina, papier, materiałowe gałganki.... Opis swoich postaci i konfrontacja z opisem lekturowym - bezcenna. Uczniowie w pewnym momencie uczą się, że atrybuty, grymas , postawa - mają znaczenie!
- plakaty to stara, dobra i sprawdzona metoda. W klasach starszych można pokusić się o to, by uczniowie zrobili plakaty w domu. Przy klasach młodszych - radzę wykonać zadanie w szkole. Dlaczego? Rodzice uwielbiajątego typu prace domowe:)
- lapbook warto przed przystąpieniem do zabawy z lapbookami samemu zapoznać się z tym, jak je wykonać. Film ( jeden z wielu) prezentuję poniżej. Pokazałam go też moim uczniom. Można też zaproponować kilka wzorów, które pomogą naszym uczniom w przygotowaniu ciekawych form,znajdziecie je bez trudu. Grafika google jest ich pełna.
Alfabet Brailla jest stosowany w różnych miejscach, takich jak klawiatury komputerowe, windy, przyciski alarmowe, a także w oznakowaniu dróg i budynków, dzięki czemu osoby niewidome mają łatwiejszy dostęp do różnych usług i udogodnień.
OdpowiedzUsuńhttps://www.reklamaigadzety.pl/k85,szyldy-tablice-i-tabliczki-tabliczki-dla-niewidomych.html