wtorek, 19 listopada 2019

By lekcje były ciekawsze...


Przedstawiam  zestawienie różnych metod i form pracy, które  można wykorzytać na naszych lekcjach. Zaprezentuję też karty pracy, które każdy może skopiować i  wykorzystać  w zależności od własnego pomysłu. Większość z nich znalazłam w zasobach internetu, a że szukanie jest pracochłonne, a my czasu mamy coraz mniej - stąd to zestawienie. Wykorzystam tu i TIK i stare, dobre obcowanie z wydrukowaną kartką lub kredą i tablicą. Kolejność będzie raczej przypadkowa.

Pierwsza część opowieści o formach i metodach mojejpracy  znajduje się tu:

Kody i szyfry należą do ulubionych form pracy moich uczniów. I nie ma znaczenia, czy wykorzystujemy TIK czy korzystamy z kodów wymyslonych przez samych uczniów czy tych, które są w powszechnym  użyciu,

QRCody - najczęściej wykorzystywana przeze mnie aplikacja https://www.qr-online.pl/ ( uczniowie mają wgraną darmową aplikację na swoich telefonach)
Kod linearny kreskowy http://www.kreseczki.pl/
Szyfry harcerskie https://www.szyfry.matw.pl/
Szyfr Cezara 
                                                                       ( zdjęcie z internetu)


Szyfr czekoladka - moje najnowsze odkrycie!

                                                                                  ( zdjęcie z internetu)


Alfabet Morse'a doskonale sprawdza się np. przy omówieniu lektury pt. "Czarne stopy",  "Latarnik", a może " Mały Książę"?

znakkodznakkodznakkodznakkodznakkod
a.-n-.ą.-.-1.----..-.-.-
b-...o---ć-.-..2..---,--..--
c-.-.p.--.ę..-..3...--'.----.
d-..q--.-ź--..-4....-:---...
e.r.-.ch----5.....(-.--.
f..-.s...ł.-..-6-....)-.--.-
g--.t-ń--.--7--...?..--..
h....u..-ó---.8---..-....-
i..v...-ś...-...9----._..--.-
j.---w.--ż--..-.0-----/-..-.
k-.-x-..-=-...-
l.-..y-.--@.--.-.
m--z--..+.-.-.
Alfabet Braille'a - każdorazowo wykorzystuję ten alfabet w dniu kropki :) i wówczas, gdy prowadzę lekcje na temat wykluczeniai niepełnosprawności.



Tangram - wykorzystanie układanki można przybliżyć uczniom podając gotowe schematy ( ja je tylko pokazuję, niczego nie narzucam) , wykorzystuję w tym celu tę stronę:   http://www.math.edu.pl/tangram-wzory
Tangramy możemy wykorzystać podobnie jak Trimino, a więc zarówno zajęciach literackich, jaki gramatycznych. Fantastycznie sprawdza się przy lekturze ( Felix,Net i Nika - stwórz prototyp wynalazku i zanisz opiszesz całość, na poszczególnych polach zapisz   jego elementy ( 7)/ 
Pokazuję też film:

Trimino - wykorzystuję stronę : http://schule.paul-matthies.de/Trimino.php
Można przygotować gotowe trimino na zajęcia lub poprosić uczniów o przygotowanie go samodzielnie. 

Karty Dixit w swoich zasobach mam  tzw. 2 dodatki. Nie są mi  bowiem potrzebne plansze i pionki, a wiadomo, że najczęściej materiały dydaktyczne kupujemy z własnych pieniążków, więc zadowoliłam się samymi kartami. Są genialne! Wykorzystuję te karty i na  lekcjach w moich klasach  i na zastępstwach. Ostatnio zaskoczył mnie uczeń, który wykonał kronikę podróży hobbita z ilustracjami kart Dixit.
Gałązka logiczna mimo, że wiele o tej metodzie czytałam, to miałam obawy przed wprowadzeniem jej na swoje lekcje. Co próbowałam, to coś mi nie wychodziło. W koncu trafiłam na instruktażowy film, który całkowicie przełamał mój lęk. Sama metoda wydaje się naprawdę cudowna ( dla niepewnych podpowiedź - zacznijcie na lekcjach wychowawczych ją wprowadzać).

Chmura wyrazowa sprawdza się doskonale przy ćwiczeniach ortograficznych. Moi uczniowie wpisywali także cechy poszczególnych bohaterów poszczególnych utworów, a nawet cechy rodzajów literackich, środków poetyckich itp.
Zazwyczaj korzystam z różnych  stron, oto jedna z nich:
a ta chmura  zrobiona została w http://www.tagxedo.com/
Memy chętnie wykorzystuję tę formę ze starszymi klasami. Samo zrobienie mema jest prościutkie, ale nie w każdych klasach udają mi się takie lekcje. Zdecydowanie jednak warto wykorzystać je przy lekturach, koniecznie przy analizie zdaniach złożonych.  
Proponuję wykorzystać stronę https://generator.memy.pl/ 
Szablony - jeżeli chcemy, aby nasi uczniowie nauczyli się pisania maili, sms, wykorzystali znane im strony z portali społecznościowych do celów deukacyjnych warto przynieść na lekcje ( jeśli ucznniowie nie mają dostępu do komputerów) gotowe wydruki. 
E- mail

strona fb 
Instagram
Praca z lekturą:
- kroniki reporterskie pozwalają na bieżąco monitować postępy czytelnicze  lub sprawdzić stopień zrozumienia lektury. Kroniki umożliwiają ćwiczenie różnych form - od streszczeń, przez opisy postaci, redagowanie zaproszeń, ogłoszeń,opisów, rozwijanie kreatywnści i logicznego myślenia. Jeżeli damy uczniom odpowiednio dużo czasu na wykonanie kroniki, jeżeli pozwolimy na dowolność w jej realizacji ( niektórym uczniom trzeba określić zadania), to potem praca z tekstem staje się przyjemnością.
-makiety zachęcam wszystkich do wykorzystania makiet. Pozwalają one na przetworzenie tekstu literackiego na własne wyobrażenie,  ale także rozbudza kreatywność i świadczy o zrozumieniu lektury. Trzeba pamiętać o jednym - o szczegółach, które będą świadczyły o znajomości tekstu.
-postaci czasami proponuję uczniom przygotowanie galerii postaci. Nie ograniczam materiałów. plastelina, glina, papier, materiałowe gałganki.... Opis swoich postaci i konfrontacja z opisem lekturowym - bezcenna. Uczniowie w pewnym momencie uczą się, że atrybuty, grymas , postawa - mają znaczenie! 
- plakaty to stara, dobra i sprawdzona metoda. W klasach starszych można pokusić się o to, by uczniowie zrobili plakaty w domu. Przy klasach młodszych - radzę wykonać zadanie w szkole. Dlaczego? Rodzice uwielbiajątego typu prace domowe:)
- lapbook warto przed przystąpieniem do zabawy z lapbookami samemu zapoznać się z tym, jak je wykonać. Film ( jeden z wielu) prezentuję poniżej. Pokazałam go też moim uczniom. Można też zaproponować kilka wzorów, które pomogą naszym uczniom w przygotowaniu ciekawych form,znajdziecie je bez trudu. Grafika google jest ich pełna.

















- lektura w pudełku  nie przepadałam za lekturą w pudełku, ale pewnego razu jeden z uczniów przyniósł takie pudełko, gdy zaczął opowiadać o lekturze, wyjmując kolejno zgromadzone przedmioty, a w klasie zapadła absolutna cisza i skupienie - doceniłam tę formę.


1 komentarz:

  1. Alfabet Brailla jest stosowany w różnych miejscach, takich jak klawiatury komputerowe, windy, przyciski alarmowe, a także w oznakowaniu dróg i budynków, dzięki czemu osoby niewidome mają łatwiejszy dostęp do różnych usług i udogodnień.
    https://www.reklamaigadzety.pl/k85,szyldy-tablice-i-tabliczki-tabliczki-dla-niewidomych.html

    OdpowiedzUsuń

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...