Ciekawie i inaczej omawiamy lekturę
Różny jest odbiór tej lektury i tak naprawdę nie wiem, dlaczego jednym uczniom się ona bardzo podoba, innym - nie. Nemeczek oczywiście zawsze budzi ogromne emocje, więc sporo miejsca zajmuje analiza jego osoby. Stąd pomysł, aby zastanowić się, dlaczego ta postać jest tak wyjątkowa.
Jednym z zadań było przygotowanie przez uczniów w grupie koszulek ( wszystkie zakupione zostały w Pepko przez jedną z mam), których motywem przewodnim byłby Erno Nemeczek. Z jednej strony koszulki uczniowie musieli narysować logo chłopców, a z drugiej mieli określić i zapisać cechy charakteru Nemeczka. Dodatkowe zadanie polegało na znalezieniu cytatu, który w jakiś sposób charakteryzowałby małego bohatera.
Praca z koszulkami okazała się na tyle atrakcyjna, że uczniowie chętnie współpracowali ze sobą i nikt nie zajmował się niczym innym niż wyznaczonym przez lidera grupy zadaniem. Wystarczyły zwykłe pisaki, słowniki wyrazów bliskoznacznych, książka ( musieli wszak znaleźć odpowiedni cytat), by cele lekcji zostały zrealizowane.
Charakterystykę Nemeczka uczniowie redagowali dopiero po lekcji z koszulkami. Wykorzystałam metodę Cornella, która wydaje mi się jedną z lepszych metod, a już na pewno pozwala rozpisać uczniów.
Innym zadaniem było wykonanie makiety. Uczniowie pracowali nad nią w domu. Myślę jednak, że kolejna klasa wykona makietę na lekcji. Uczniowie będą musieli dokładnie przeczytać zaznaczone wcześniej fragmenty opisujące Plac Broni i na ich podstwie wykonać makietę. Kolejnym zadaniem będzie opis swojej makiety i ćwiczenia polegające na porównaniu obu opisów.
Uczniowie przygotowali także lapbooki , z których korzystają w trakcie omawiania lektury. Wiedzą już, że w każdej chwili mogą podejść do dowolnego lapbooka, zanieść go do swojego stołu i przestudiować. Okazuje się, że formy lapbooków mogą być różne. Nie musi to być zwyczajna teczka wypełniona informacjami o lekturze. Poniżej pokazuję lapbooka, który by pomieścić wszystkie informacje, przybrał formę, którą można okreąlić jako lapbookowy plakat.
Omawiając lekturę uczniowie redagowali także krótkie formy - ogłoszenie i podziękowanie. Ćwiczyli umiejętność pisania opowiadania twórczego - zmieniali zakończenie utworu, pisali jego ciąg dalszy.
Kolejny raz określali cechy powieści i wskazywali na jej przynależność do epiki.
Poddani ewaluacji niemal jednogłośnie orzekli, że najtrudniejsze okazało się wyszukiwanie cytatów i wykorzystanie ich w pracy czy to podczas pisania charakterystyki czy to przy omawianiu wątków pobocznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz