poniedziałek, 9 grudnia 2019

Fraszki J, Kochanowskiego - Kryteria sukcesu i zadania dodatkowe- długoterminowe


W klasie VII przygotowuję cykl lekcji związany z fraszkami J. Kochanowskiego. Kiedyś zaczynałam omawianie twórczości poety od zaprezentowania  epoki i życiorysu poety. Mówiłam  dużo o renesansie, wspominałam epoki ościenne, rolę mecenasa sztuki itp. Teraz postanowiłam przeprowadzić zajęcia inaczej. Najpierw omówię z uczniami fraszki, potem wspólnie ustalimy, na czym polega  ich uniwersalizm i renesansowość. Myślę, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym jest humanizm i jak kontekst biograficzny wpływa na treść utworów literackich.

Do całego cyklu przygotowałam, wzorując się na planie pracy, kryteria sukcesu.  Każdy uczeń je otrzymał i każdy sukcesywnie dokonuje samooceny.

Wzystkie teksty fraszek uczniowie wklejają do zeszytu, nanoszą na nich informacje, notują...

Wykorzystuję też e-podręcznik : https://tiny.pl/tkkr5   Zdecydowanie polecam ćwiczenia w nim zaprezentowane. 

A oto wklejka do zeszytu:

Nacobezu - Fraszka
Uczeń:

- relacjonuje treść fraszek ( Na lipę, Na dom w Czarnolesie, O żywocie ludzkim, Na młodość, Do Hanny, Na zachowanie, Raki, Na zdrowie)
- wskazuje 3 osoby w wierszu  - podmiot liryczny, adresata lirycznego i odbiorcę lirycznego  we fraszkach
- wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w każdej z fraszek
- określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalnąi poddaje ją refleksji
-wykorzystuje w interpretacji fraszek odwołania do wartości uniwersalnych  i   dokonuje ich hierarchizacji
- wskazuje na środki poetyckie zawarte we fraszkach i wyjaśnia ich  funkcję, w tym na apostrofy,  archaizmy, uosobienia, metafory, porównania, pytania retoryczne
- określa, co łączy fraszki i teksty reklamowe
- prezentuje stosunek Jana Kochanowskiego do natury, życia, filozofii, humanizmu, kobiet  na podstawie fraszek
-określa kontekst biograficzny we fraszce Na dom w Czarnolesie
-prezentuje współczesną formę wskazanych archaizmów
- podaje kilka najważniejszych warunków, które powinny być spełnione, aby życie upływało szczęśliwie
-przedstawia swoje stanowisko w kwestii tego, co jest ważniejsze w życiu – dom czy przyjaciele
• gromadzi przysłowia o przyjaźni i wybiera spośród nich najtrafniejsze
- pisze wypracowanie na wskazany temat ( próba napisania rozprawki pt. " Czy fraszki to błahostki i żarty czy też mądre  przemyślenia poety, który ciągle jest nam bliski? "
- przedstawia refleksję o człowieku zawartą we fraszkach ( Na zdrowie)
wyjaśnia funkcję powtórzenia na początku fraszki O żywocie ludzkim
- prezentuje obraz młodości zawarty w utworze Na młodość
- określa, co zostało sobie przeciwstawione we fraszce Do Hanny
- wyjaśnia, o co podmiot liryczny wiersza Do Hanny prosi adresatkę tego utworu
- rozumie specyfikę wypowiedzi i jej ironię w tekście : Raki
- dzieli podane fraszki na filozoficzne i obyczajowe
wyjaśnia  pojęcie wiersza sylabicznego i omawia układ rymów we fraszkach
- odnajduje w utworach archaizmy i objaśnia ich znaczenia
 wymienia najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego
- na podstawie notatki zawartej w podręczniku i na platformach internetowych charakteryzuje twórczość Jana Kochanowskiego i umiejscawia renesans w czasie
-wskazuje cechy charakterystyczne renesansu i omawia renesansowy charakter fraszek
recytuje utwór literacki w interpretacji zgodnej z jego tematem i stylem.


Na wykonanie dodatkowych zadań przeznaczonych dla chętnych(  zadania realizują umiejętniści kluczowe), przeznaczyłam niemal 2 tygodnie. Każdy uczeń otrzymał ode mnie drogą mailową i w formie wklejki do zeszytu taki oto wpis:

Działania, możesz je wykonywać do 7.01. 2020 r., ale  rób je sukcesywnie i  nie zostawiaj niczego na koniec. Zawsze możesz mnie poprosić o pomoc i wytłumaczenie. Skorzystaj też z doświadczenia kolegów i koleżanek z klasy. Samokształcenie też jest ważne! Po wykonaniu zadań prześlij mi adres strony ( najlepiej umieść je na swoim padlecie) , na której zostały umieszczone zadania.Oto   mój adres...


Uczeń:
1.Przygotowuje na swoim  padlecie  wszystkie zadania związane z fraszkami  ( Na padlecie proszę umieścić linki do zadań utworzonych przez ucznia).  Można wykorzystać  następujące strony:
- komiks lub 2-3 zdjęcia  z cytatami  dotyczący dowolnej fraszki - 
polecam: łatwą aplikację  https://www.toonytool.com/

- wykonanie interaktywnych puzzli https://www.jigsawplanet.com/

- przygotowanie  quizu  składającego się z ok. 7 pytań związanych z fraszkami i ich autorem na  stronie Kahoota lub Quizizz  https://kahoot.com/   lub https://quizizz.com/

- w programie Canva wykonanie  plakatu związanego z fraszkami https://www.canva.com/

- przygotowanie pięknego czytania jednej z fraszek ( do wyboru: Na dom w Czarnolesie. Na zdrowie lub Na lipę) i zaprezentowanie  je za pomocą  https://anchor.fm/ . Drugą z wybranek fraszek wyrecytowanie na lekcji z  pamięci.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...