W klasie VII przygotowuję cykl lekcji związany z fraszkami J. Kochanowskiego. Kiedyś zaczynałam omawianie twórczości poety od zaprezentowania epoki i życiorysu poety. Mówiłam dużo o renesansie, wspominałam epoki ościenne, rolę mecenasa sztuki itp. Teraz postanowiłam przeprowadzić zajęcia inaczej. Najpierw omówię z uczniami fraszki, potem wspólnie ustalimy, na czym polega ich uniwersalizm i renesansowość. Myślę, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym jest humanizm i jak kontekst biograficzny wpływa na treść utworów literackich.
Do całego cyklu przygotowałam, wzorując się na planie pracy, kryteria sukcesu. Każdy uczeń je otrzymał i każdy sukcesywnie dokonuje samooceny.
Wzystkie teksty fraszek uczniowie wklejają do zeszytu, nanoszą na nich informacje, notują...
Wykorzystuję też e-podręcznik : https://tiny.pl/tkkr5 Zdecydowanie polecam ćwiczenia w nim zaprezentowane.
A oto wklejka do zeszytu:
Nacobezu - Fraszka
Uczeń:
- relacjonuje treść fraszek ( Na lipę, Na dom w Czarnolesie, O
żywocie ludzkim, Na młodość, Do Hanny, Na
zachowanie, Raki, Na zdrowie)
- wskazuje 3 osoby w wierszu - podmiot liryczny, adresata lirycznego i odbiorcę lirycznego we
fraszkach
- wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w
każdej z fraszek
- określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalnąi poddaje ją refleksji
-wykorzystuje w interpretacji fraszek odwołania do
wartości uniwersalnych i dokonuje ich hierarchizacji
- wskazuje na środki poetyckie zawarte we
fraszkach i wyjaśnia ich funkcję, w tym
na apostrofy, archaizmy, uosobienia,
metafory, porównania, pytania retoryczne
- określa, co łączy fraszki i teksty reklamowe
- prezentuje stosunek Jana Kochanowskiego do
natury, życia, filozofii, humanizmu, kobiet na podstawie fraszek
-określa kontekst biograficzny we fraszce Na dom w Czarnolesie
-prezentuje współczesną formę wskazanych
archaizmów
- podaje kilka najważniejszych warunków, które
powinny być spełnione, aby życie upływało szczęśliwie
-przedstawia swoje stanowisko w kwestii tego,
co jest ważniejsze w życiu – dom czy przyjaciele
• gromadzi przysłowia o przyjaźni i wybiera
spośród nich najtrafniejsze
- pisze wypracowanie na wskazany temat ( próba napisania rozprawki pt. " Czy fraszki to błahostki i żarty czy też mądre przemyślenia poety, który ciągle jest nam bliski? "
- przedstawia refleksję o człowieku zawartą we
fraszkach ( Na zdrowie)
- wyjaśnia
funkcję powtórzenia na początku fraszki O
żywocie ludzkim
- prezentuje obraz młodości zawarty w utworze Na młodość
- określa, co zostało sobie przeciwstawione we
fraszce Do Hanny
- wyjaśnia, o co
podmiot liryczny wiersza Do Hanny prosi adresatkę tego utworu
- rozumie specyfikę wypowiedzi i jej ironię w tekście : Raki
- dzieli podane fraszki na filozoficzne i
obyczajowe
- wyjaśnia pojęcie wiersza sylabicznego i omawia układ rymów we fraszkach
- odnajduje w utworach archaizmy i objaśnia
ich znaczenia
- wymienia najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego
- na podstawie notatki zawartej w podręczniku i na platformach internetowych charakteryzuje twórczość Jana Kochanowskiego i umiejscawia renesans w czasie
-wskazuje cechy charakterystyczne renesansu i omawia renesansowy charakter fraszek
- recytuje utwór literacki w
interpretacji zgodnej z jego tematem i stylem.
Na wykonanie dodatkowych zadań przeznaczonych dla chętnych( zadania realizują umiejętniści kluczowe), przeznaczyłam niemal 2 tygodnie. Każdy uczeń otrzymał ode mnie drogą mailową i w formie wklejki do zeszytu taki oto wpis:
Uczeń:
1.Przygotowuje
na swoim padlecie wszystkie zadania związane z fraszkami ( Na padlecie proszę umieścić linki do zadań
utworzonych przez ucznia). Można
wykorzystać następujące strony:
- komiks lub 2-3 zdjęcia z cytatami dotyczący dowolnej fraszki -
- przygotowanie quizu składającego się z ok. 7 pytań związanych z
fraszkami i ich autorem na stronie
Kahoota lub Quizizz https://kahoot.com/
lub https://quizizz.com/
- przygotowanie pięknego czytania
jednej z fraszek ( do wyboru: Na dom w
Czarnolesie. Na zdrowie lub Na lipę) i
zaprezentowanie je za pomocą https://anchor.fm/ . Drugą z wybranek fraszek wyrecytowanie
na lekcji z pamięci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz