wtorek, 17 grudnia 2019

Bombki i lektury


             
Pomysłów na powtarzanie lektur jest wiele. Od lat proszę moich uczniów, aby przechowywali swoje zeszyty, przygotowane projekty, lapbooki czy informacje zapisane na padletach.
                       Tym razem poprosiłam uczniów o przygotowanie bombek styropianowych z motywem z dowolnej lektury. To mogą być  ilustracje postaci czy scenka rodzajowa.  Warto by było, żeby z jednej strony bombki został zapisany cytat i oczywiście tytuł i autor utworu. 

W ten sposób realizowałam treści podstawy programowej, w której uczeń:
1. wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych 
2. określa tematykę oraz problematykę utworu
3. nazywa wrażenia, jakie wzbudza czytany tekst
4. przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadniam
5. wykorzystuje w interpretacji tekstów  elementy wiedzy o kulturze
6. rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do sztuk plastycznych
7. dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny  
8.identyfikuję tekst jako komunikat; rozróżniam typy komunikatu: ikoniczny

Wykonanie bombek było początkiem kolejnych działań. Uczniowie pisali instrukcję wykonania lekturowej bombki. Zadanie w klasach młodszych polegało na napisaniu rzeczowników, celowym doborze do nich przymiotników,  napisaniu instrukcji w formie punktów w trybie rozkazującym i  przekształceniu jej w opis działań w trybie oznajmującym.  Nastąpiła więc kolejna realizacja treści z podstawy programowej.
Uczeń:
1. rozpoznaje w wypowiedziach części mowy i określa ich funkcje w tekście ( rzeczownik, przymiotnik, czasownik w formie osobowej i nieosobowej),
2. rozumie ich znaczenie w wypowiedzeniu  oraz określa  funkcje w tekście
3. rozpoznaje typy wypowiedzeń, uwzględniając cel wypowiedzi - wypowiedzenia oznajmujące i rozkazujace i rozumie i funkcje i stosuje je





Okazało się, że wprowadzenie cytatu było sporadyczne.
Natomiast zachwyciłamnie bombka, która pokryta była drobniutkim drukiem - tekstem lektury "Władca Lewawu" i ozdobiona  m.in. pająkami. Na uwagę zasługłuje też wydrążenie bmbki, w czym pomogła uczennicy jej mama Oto ta bombka

Kolejna niezwykła bombka dotyczyła "Latarnika". Na zdjęciu nie widać, ale cały dół bombki przypominał ocen z falami i różnymiodcieniami koloru niebieskiego. Zachwyciłomnie jednakco innego - cudna miniatura "Pana Tadeusza" przyklejona u dołu latarni.


Jedna z bombek ( nie mam jej jeszcze na zdjęciu) okazała się w środku ( bombka się otwierała i dotyczyła "Opowieści wigilijnej") wylepiona jednogroszówkami! Lśniła w środkui na zewnątrz. Uczeń nazwał ją bombką bogacza!


Na uwagę zasługłuje też bombka, która wyglądała "nie-bombkowo", o czym powiedział mi  speszony uczeń wręczając drewnianą szafę wykonaną z patyów - to "Opowieściz Narnii". Nie lśniłajakinne bombki, ale w swej naturalności, wydałami się wyjątkowa. To ta u góry zdjęcia


O każdej z bomce mogłabym mówić, bo każda była piękna i jedyna. Polecam zadanie i w młodszych i w starszych klasach.  Którz inny jaknie naszi uczniowie zdecydowaliby sięna wyrysowanie bombki, która owinięta jest brodą pana Kleksa czy maleńkimi różyczkami (Mały Książę)? Poniżej kilka innych.














































niedziela, 15 grudnia 2019

Toony Tool i jego wykorzystanie w Opowieści wigilijnej




Tohttps://www.toonytool.com/ to niezwykle łatwa i przyjazna aplikacja, którą wykorzystuję jako jedno z zadań przy  omówieniu lektury.  Jest pewnego rodzaju alternatywą do wykonywanych memów. 
Tym razem uczniowie mieli przygotować 2 zdjęcia z cytatem (!) lub jego parafrazą. Zdecydowanie wolę cytaty i oczywiście zdjęcia, które nie są kadrami filmu,chyba że jest to kadr jak ten powyżej. Widzę jednak, że uczniom znacznie trudniej jest poszukać zdjęcia, które sami dopasowują do wydarzenia, które opisał autor w książce.  Na szczęście perełki też się zdarzają! 
Jeśli ktoś nie korzystał jeszcze z ToonyTool, to podpowiem, że aby wpisać tekst, trzeba kliknąć w wyznaczone miejsce dwa razy. 











czwartek, 12 grudnia 2019

Klocki lego - Felix, Net i Nika


Poprosiłam uczniów o przygotowanie w domu z klocków lego robota. W końcu omawiamy lekturę " Felix, Net i Nika". Uczniowie przyniesli gotowe roboty, ale nie spodziewali się, jaka czeka ich ciężka praca. Na początku musieli zastanowić się, co ich robot potrafi, do czego będzie służył. Należało więc mu nadać nazwę. Poprosiłam uczniów, by nazwa nie była przypadkowa. 





Następnie uczniowie opisywali swoją budowlę, pisali o materiale , z którego jest wykonana, o kolorach, kształtach, a następnie o zastosowaniu.  





"Szatan z VII klasy" - przygotowanie do charakterystyki



Kostki i słowniki pomagają przygotować się do redagowania charakterystyki





To już kolejna lekcja podczas której omawiamy lekturę K. Makuszyńskiego. Tym razem zadanie polegało na zebraniu cech charakteru Adasia Cisowskiego. 
Realizując innowację - matematyka na języku polskim poprosiłam uczniów o wykonanie sześcianu. Kto nie przyniósł, dostał ode mnie rolkę papieru, złożył, pociął i przełożył tak, by powstał w 1 minutkę nieduży sześcian.
 Nie wszystkie były piękne, ale każdy z uczniów się starał. 
Potem uczniowie otrzymali słowniki : języka polskiego i bliskoznaczny. Każda grupa ( siedzimy po 3-4 osoby) miała tyle słowników, ile chciała. Zadanie polegało na tym, że jeśli ktoś wymyślił cechę charakteryzującą Adasia, to zapisywał ją na swoim kartoniku, a pozostali musieli poszukać synonimów do tego wyrazu. Nikt nie mógł zapisać wyrazu, który już przez kogoś został zapisany. Czasem więc trzeba było poszukać kilku wyrazów bliskoznacznych  do jednego wyrazu. Każda kostka zapisana została zapisana przez różne wyrazy, ale zawsze były to synonimy ( 1 ścianka- 3 różne synonimy). 
Potem, na kolejnej lekcji uczniowie wyszukiwali przykłady potwierdzające cechy, a następnie pisali charakterystykę metodąi Cornella.



poniedziałek, 9 grudnia 2019

Fraszki J, Kochanowskiego - Kryteria sukcesu i zadania dodatkowe- długoterminowe


W klasie VII przygotowuję cykl lekcji związany z fraszkami J. Kochanowskiego. Kiedyś zaczynałam omawianie twórczości poety od zaprezentowania  epoki i życiorysu poety. Mówiłam  dużo o renesansie, wspominałam epoki ościenne, rolę mecenasa sztuki itp. Teraz postanowiłam przeprowadzić zajęcia inaczej. Najpierw omówię z uczniami fraszki, potem wspólnie ustalimy, na czym polega  ich uniwersalizm i renesansowość. Myślę, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym jest humanizm i jak kontekst biograficzny wpływa na treść utworów literackich.

Do całego cyklu przygotowałam, wzorując się na planie pracy, kryteria sukcesu.  Każdy uczeń je otrzymał i każdy sukcesywnie dokonuje samooceny.

Wzystkie teksty fraszek uczniowie wklejają do zeszytu, nanoszą na nich informacje, notują...

Wykorzystuję też e-podręcznik : https://tiny.pl/tkkr5   Zdecydowanie polecam ćwiczenia w nim zaprezentowane. 

A oto wklejka do zeszytu:

Nacobezu - Fraszka
Uczeń:

- relacjonuje treść fraszek ( Na lipę, Na dom w Czarnolesie, O żywocie ludzkim, Na młodość, Do Hanny, Na zachowanie, Raki, Na zdrowie)
- wskazuje 3 osoby w wierszu  - podmiot liryczny, adresata lirycznego i odbiorcę lirycznego  we fraszkach
- wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w każdej z fraszek
- określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalnąi poddaje ją refleksji
-wykorzystuje w interpretacji fraszek odwołania do wartości uniwersalnych  i   dokonuje ich hierarchizacji
- wskazuje na środki poetyckie zawarte we fraszkach i wyjaśnia ich  funkcję, w tym na apostrofy,  archaizmy, uosobienia, metafory, porównania, pytania retoryczne
- określa, co łączy fraszki i teksty reklamowe
- prezentuje stosunek Jana Kochanowskiego do natury, życia, filozofii, humanizmu, kobiet  na podstawie fraszek
-określa kontekst biograficzny we fraszce Na dom w Czarnolesie
-prezentuje współczesną formę wskazanych archaizmów
- podaje kilka najważniejszych warunków, które powinny być spełnione, aby życie upływało szczęśliwie
-przedstawia swoje stanowisko w kwestii tego, co jest ważniejsze w życiu – dom czy przyjaciele
• gromadzi przysłowia o przyjaźni i wybiera spośród nich najtrafniejsze
- pisze wypracowanie na wskazany temat ( próba napisania rozprawki pt. " Czy fraszki to błahostki i żarty czy też mądre  przemyślenia poety, który ciągle jest nam bliski? "
- przedstawia refleksję o człowieku zawartą we fraszkach ( Na zdrowie)
wyjaśnia funkcję powtórzenia na początku fraszki O żywocie ludzkim
- prezentuje obraz młodości zawarty w utworze Na młodość
- określa, co zostało sobie przeciwstawione we fraszce Do Hanny
- wyjaśnia, o co podmiot liryczny wiersza Do Hanny prosi adresatkę tego utworu
- rozumie specyfikę wypowiedzi i jej ironię w tekście : Raki
- dzieli podane fraszki na filozoficzne i obyczajowe
wyjaśnia  pojęcie wiersza sylabicznego i omawia układ rymów we fraszkach
- odnajduje w utworach archaizmy i objaśnia ich znaczenia
 wymienia najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego
- na podstawie notatki zawartej w podręczniku i na platformach internetowych charakteryzuje twórczość Jana Kochanowskiego i umiejscawia renesans w czasie
-wskazuje cechy charakterystyczne renesansu i omawia renesansowy charakter fraszek
recytuje utwór literacki w interpretacji zgodnej z jego tematem i stylem.


Na wykonanie dodatkowych zadań przeznaczonych dla chętnych(  zadania realizują umiejętniści kluczowe), przeznaczyłam niemal 2 tygodnie. Każdy uczeń otrzymał ode mnie drogą mailową i w formie wklejki do zeszytu taki oto wpis:

Działania, możesz je wykonywać do 7.01. 2020 r., ale  rób je sukcesywnie i  nie zostawiaj niczego na koniec. Zawsze możesz mnie poprosić o pomoc i wytłumaczenie. Skorzystaj też z doświadczenia kolegów i koleżanek z klasy. Samokształcenie też jest ważne! Po wykonaniu zadań prześlij mi adres strony ( najlepiej umieść je na swoim padlecie) , na której zostały umieszczone zadania.Oto   mój adres...


Uczeń:
1.Przygotowuje na swoim  padlecie  wszystkie zadania związane z fraszkami  ( Na padlecie proszę umieścić linki do zadań utworzonych przez ucznia).  Można wykorzystać  następujące strony:
- komiks lub 2-3 zdjęcia  z cytatami  dotyczący dowolnej fraszki - 
polecam: łatwą aplikację  https://www.toonytool.com/

- wykonanie interaktywnych puzzli https://www.jigsawplanet.com/

- przygotowanie  quizu  składającego się z ok. 7 pytań związanych z fraszkami i ich autorem na  stronie Kahoota lub Quizizz  https://kahoot.com/   lub https://quizizz.com/

- w programie Canva wykonanie  plakatu związanego z fraszkami https://www.canva.com/

- przygotowanie pięknego czytania jednej z fraszek ( do wyboru: Na dom w Czarnolesie. Na zdrowie lub Na lipę) i zaprezentowanie  je za pomocą  https://anchor.fm/ . Drugą z wybranek fraszek wyrecytowanie na lekcji z  pamięci.







Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...