Lekcja przeprowadzona w klasie IV miała być formą utrwalenia umiejętności opisu krajobrazu z wykorzystaniem porównań i epitetów ( byliśmy już po omowieniu fragmentu "Pana Tadeusza" - chmury).
Tym razem pierwsza część lekcji przebiegała w grupie, ale opis to praca indywidualna, kończąca się oceną koleżeńską.
Na lekcję uczniowie mieli przynieść widokówkę z krajobrazem. Zanim przystąpili do opisu, wspólnie ustaliliśmy kryteria sukcesu, m.in
- trójczłonowa budowa,
- wprowadzenie min. 3 akapitów,
- nadanie tytułu,
- użycie 3 porównań,
- wprowadzenie 10 przymiotników przed 10 rzeczownikami,
- poprawny zapis nazw kolorów złozonych z dwu barw lub dwu odcieni,
W tym miejscu uczniowie mogli w grupie wzbogacić kryteria sukcesu.
Następnie grupy gromadziły słownictwo (tzw. Bank przydatnych słówek) dotyczących
- oceny ( ładny, cudowny, imponujący, niepozorny...)
- przestrzeni ( na pierwszym planie, z tyłu, poniżej, nad, na horyzoncie, w głębi...)
- czasowników ( niepokoi, zachwyca, zwraca uwagę, przyciąga wzrok...)
Zwróciłam uwagę,że w zakończeniu, nie wystarczy napisać, czy krajobraz przedstawiony na widokówce mi się podoba czy nie, ale trzeba uzasadnić własne zdanie 2 logicznymi zdaniami. Ten fragment opisu zazwyczaj jest problematyczny, bowiem często uczniowie piszą: Podoba mi się, bo jest fajny ( ładny...). Oto przykład innego zakończenia ( pocztówka powyżej)
W tym miejscu rozpoczęła się praca indywidualna.Każdy uczeń wkleił pocztówkę do zeszytu i musiał zdecydować o nadaniu tytułu. To ta część pracy okazała się najtrudniejsza (nie sam opis,nie wprowadzenie porównań,ale własnie nadanie tytułu)!
Kolejne zadanie polegało na wyszukaniu ja największej ilości przymiotników dotyczących:
- kolorów,
- kształtu,
-oceny
oraz rzeczowników - nazw rzeczy znajdujących się na widokówce ( to zadanie było najłatwiejsze).
W kolejnej części lekcji ( która zajęła nam 2godz.) uczniowie tworzyli porównania, które potem mieli wykorzystać w opisie.
Warto wzbogacić tę lekcję o ćwiczenia redakcyjne,w których uczniowie będą musieli wykorzystać wiedzę gramatyczną - myślę tu o celowym wprowadzeniu w zdania wyrażeń przyimkowych.
Muszę przyznać, że przygotowania do opisu przyniosły zamierzony efekt. Uczniowie bez trudu opisali swoje pocztówki. Cały czas prosiłam ich, by NaCoBeZu mieli przed oczyma! Jeśli uczeń chciał, mógł podkreślać, zakreślać i w części redakcyjnej i językowej słownictwo, które wcześniej gromadził,a potemwykorzystał.
Ocena koleżeńska zawsze jest sumienna i skrupulatna. Uczniowie dokonują jej zgodnie z kryteriami sukcesu, zawsze jednak dodają także informacje od siebie typu: Podoba mi się Twój opis..., Mógłbyś napisać ciekawiej,bo zapomniałeś o prawej części widokówki... , Super, jesteś Wielki!
środa, 25 lipca 2018
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Być jak Zawisza Czarny
Lekcja przeznaczyłam dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...
-
Jak nauczyć pisania rozprawki? Nauczenie uczniów, jak pisać rozprawkę jest niemalym wyzwaniem. Uczniom klas siódmych najpierw pod...
-
Mówienie lektury zajęło nam ponad 2 tygodnie. Dużo! Ale warto. Wykorzystałam proozycje i materiały znalezione w sieci. ...
-
Spis lektur nie musi być nudny! Na pierwszych lekcjach podajemy uczniom spis lektur. Jak uatrakcyjnić formę zapisu? Co zrobić, aby ucz...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz