niedziela, 30 września 2018

Cele i Nacobezu do wybranych lektur



Wszystkie rysunki są autorstwa D. Sterny

                                                Dorota Terakowska: Władca Lewawu



Jaki jest cel zajęć?
·         Znam problematykę powieść i umiem dyskutować o niej.

 Na co zwrócę uwagę?
·         Wykorzystuję technologię informacyjno komputerową do pracy.
·         Zamieszczam przygotowane prezentacje na padlecie.
·         Określam i omawiam świat przedstawiony.
·         Wskazuję na osobę narratora.
·         Rozpoznaję rodzaj i gatunek literacki ( epika, powieść fantasy).
·         Wskazuję na cechy charakterystyczne osób i miejsc.
·         Dokonuję analizy, oceny i wnioskuję na podstawie tekstu.
·         Wypowiadam się na temat motywacji, jaka towarzyszyła bohaterom
i porównuję ją do motywacji w moim świecie.
·         Uzasadniam wypowiedzi.
·         Piszę opowiadanie o dalszych losach bohaterów.
·         Piszę krótkie teksty użytkowe: zaproszenie, dedykację, ogłoszenie, instrukcję, list oficjalny.
·         Określam uczucia Bartka i sposoby pokonywania słabości podczas
 wyprawy na Lewaw. Porównuję je z własnymi doświadczeniami.
             
Pytanie kluczowe
 O czym tak naprawdę jest ta powieść?


              Rafał Kosik Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi




Jaki jest cel?
Omawiam problematykę zawartą w utworze.
Wykorzystuję technologię informatyczno komputerową w procesie uczenia się.

·        
      Kryteria sukcesu 
      Przygotowuję lapbook, wykorzystując wiadomości zdobyte samodzielnie na podstawie przeczytanego tekstu.
·         Przygotowuję prezentację  ( avatara, chmurę wyrazową, zdjęcia itp.) i zamieszczam je na padlecie.
·         Wyszukuję, selekcjonuję, analizuję i wnioskuję o bohaterach i ich działaniach na podstawie zgromadzonego  materiału.
·         Tworzę twórczą notatkę, wykorzystuję w niej swoje umiejętności  związane z językiem angielskim.
·         Aktywnie pracuję w grupie, decyduję o sposobie uczenia się.
·         Wykonuję profil fb postaci konsultując informacje  z kolegami z grupy,
·         Próbuję dokonać videorecenzji książki.
·         Odróżniam informacje prawdziwe od nieprawdziwych na podstawie przeczytanej lektury
·         Określam świat przedstawiony.
·         Omawiam rodzaj i gatunek literacki utworu.
·         Wyrażam opinię i podaję argumenty o korzyściach i zagrożeniach płynących z nowoczesnych technologii informatycznych, w tym z uczestniczenia w grupach na portalach społecznościowych.
·         Piszę krótkie formy użytkowe, zgodnie z podanymi kryteriami sukcesu: zaproszenie, dedykację, ogłoszenie.
·         Redaguję zgodnie z podanymi kryteriami: list oficjalny, próbę charakterystyki i opowiadanie twórcze, opis postaci(na podstawie  rysunku).
·         Wypowiadam się na temat motywacji, jaka towarzyszyła bohaterom
i porównuję ją do osobistych doświadczeń, przemyśleń, możliwości.

Pytanie kluczowe
Czy chciałbym/-ałabym przystąpić do fanklubu powieści R. Kosika?


                 Jan Brzechwa: "Akademia pana Kleksa"


Jaki jest cel?
  Umiem opowiedzieć o lekturze i w grupie ją opracować.
  W formie lapbooka tworzę swoje notatki o niezywykłej akademii.

 NaCoBeZu
 Opisuję postać pana Kleksa.
·         Omawiam elementy świata przedstawionego ( czas, miejsce, narratora, bohaterów i wydarzenia).
·         Układam plan wydarzeń.
·         Opisuję niezwykłe lekcje i przedmioty.
·         Wyjaśniam i wyrażam opinię.
·         Układam rymowankę.
·         Rozróżniam narratora pierwszoosobowego od trzecioosobowego.
·         Tworzę tematyczną krzyżówkę.
·         Gromadzę wyrazy bliskoznaczne.
·         Poprawnie zapisuję wyraz: akademia, akademii.
·         Rozróżniam elementy realistyczne od fantastycznych.
·         Wyjaśniam na czym polega baśniowość utworu.
·         Rozumiem związki frazeologiczne: Mieć otwartą głowę,  Mieć olej w głowie.
·         Porównuję tekst książki z światem, który znam.

Pytanie kluczowe
Dlaczego warto było przeczytać Akademię pana Kleksa?


                   Zajęcia związane z lekturą pt. "Mikołajek"




Cel lekcji
Umiem opowiedzieć o lekturze i w grupie ją opracować.
W formie lapbooka tworzę swojego notatki o Mikołajku
·        
       Kryteria sukcesu
        Opisuję postacie występujące w lekturze
·         Omawiam elementy świata przedstawionego ( czas, miejsce, narratora, bohaterów i wydarzenia)
·         Układam plan wydarzeń
·         Piszę rady dla Mikołajka i jego przyjaciół
·         Wyjaśniam i wyrażam opinię
·         Piszę ogłoszenie
·         Rozumiem pojęcie: komizm i wyszukuję elementy śmieszne w książce
·         Streszczam opowiadanie
·         Gromadzę wyrażenia dotyczące uczuć
·         Wyjaśniam, na czym polega opowiadanie i próbuję je napisać
·         Tworzę tematyczną krzyżówkę
·         Zapisuję dialog

Pytanie kluczowe
Dlaczego warto było przeczytać Mikołajka?





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...