poniedziałek, 9 lipca 2018

Ortografia - Nie tylko imiona i nazwiska piszemy dużą literą

Lekcja ortografii może przynieść wiele radości, szczególnie wtedy, gdy pozwolimy dzieciom na samodzielność i kreatywność. Pisownia nazw własnych i rzeczowników posoplitych dla maluchów z klasy IV okazała się łatwa dzięki temu, że podczas zajęć niezwykle się zaangażowali. Korealcja z przyrodą, praca z mapą i atlasem była dodatkowym atutem.
Na początku zajęć, jak zwykle uczniowie poznali cel lekcji i kryteria sukcesu:


 Cel:
Piszę nazwy własne wielką literą
NaCoBeZu:
 - Piszę imiona i nazwiska wielką literą,
- Wiem, że nazwy geograficzne pisze się wielką literą,
- Rozróżniam w pisowni wyrazy, które znaczą co innego, ale brzmią tak samo,
- Przymiotniki piszę małą literą, a nazwy własne wielką,
Pytanie kluczowe
Czy wiem, kiedy piszę wyrazy wielką literą?

 Wielką literą używam , pisząc:
1. ...........................................................................................
2. ...........................................................................................
3. ...........................................................................................
4. ...........................................................................................


Następnie uczniowie zostali dobrani w grupy. Otrzymali ode mnie karty pracy na wzór zabawy w kraje i miasta. Niektóre pola zostały wcześniej uzupełnione. Wykropkowane miejsca mieli zostawić puste.



Gramy w" kraje i miasta"
piszemy wielką literą
kraje
miasta
kontynenty
rzeki
i  jeziora
morza
I oceany
góry
nazwiska i przezwiska
imiona
wyspy



...........
Pilica
Pacyfik


Pag
Egipt



Morze Egejskie
Elbrus


Elba

Amsterdam





Andrzejewski
Artur
Aruba


...........



.......


Wolin


............



Bieszczady


Bora Bora
Turcja

...........





Teneryfa

małą literą piszemy nazwy
rzeczy
rośliny
zwierzęta
zawody
kolory
czasowniki
( co robi?)
przymiotniki
( jaki? )




stolarz

słodzi


len



lila





kot


kocha

ruszt






ranny






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...