INNOWACJA PEDAGOGICZNA
OKZESZYT JEST OK !
Szkoła Podstawowa nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu
Szkoła Podstawowa nr 72 z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu
|
|
DANE O
INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
|
|
Nazwa
innowacji / temat
|
OKzeszyt jest ok!
|
Imię
i nazwisko autora
lub zespołu autorskiego
|
Ewa Majka
Violetta Rajewicz
|
Czas
trwania innowacji:
·
data
rozpoczęcia
·
data
zakończenia
|
3 września 2018
21 czerwca 2019
|
Informacje dotyczące innowacji pedagogicznej
|
·
obejmuje
jeden przedmiot nauczania
·
obejmuje
więcej oddziałów
|
1.
Uzasadnienie potrzeby innowacji
We współczesnej szkole istnieje
potrzeba wprowadzenia zmian, które pójdą w parze z potrzebami młodego
pokolenia, rynku pracy, samorozwoju. Stąd też konieczność wprowadzenia na
zajęciach edukacyjnych takich metod form pracy, które wyzwolą i w uczniu i w nauczycielu
motywację i pokłady kreatywnego podejścia do procesu dydaktycznego.
Ocenianie kształtujące to nowatorskie
spojrzenie na edukację, pozwalające zdiagnozować poziom wiedzy i umiejętności
ucznia, jego potrzeby w rozwijaniu, tak potrzebnych dziś, kompetencji zarówno
twardych, jak i miękkich. To sposób uczenia się rozumiany jako działanie
ucznia. Aby osiągnąć cel, należy przejść z kultury nauczania do kultury uczenia
się, odrzucić system pruski, zacząć pisać nowożytną historię edukacji. Dlatego
też podczas zajęć nie można pozwolić na ograniczanie ucznia tradycyjnym
zeszytem, zeszytem ćwiczeń czy podręcznikiem. Musimy sprawić, by uczeń chciał
się uczyć, a stanie się to wówczas, jeśli zajęcia będą atrakcyjne, celowe i współczesne.
Wprowadzenie technologii informacyjno- komputerowej oraz OKzeszytu sprawi, że
uczeń będzie chętnie uczestniczył w zajęciach i aktywnie brał w nich udział.
Przyniesie to zmianę w sposobie
postrzegania siebie jako ucznia, który z odtwórcy stanie się kreatywnym,
samodzielnym i pełnym zapału twórcą swojego procesu kształcenia.
2. Cele innowacji pedagogicznej
Środkiem do osiągnięcia założonych
celów ma być OKzeszyt, który stanie się swoistym podręcznikiem tworzonym przez
ucznia. Najbardziej pożądanym formatem ( ze względu na specyficzny rodzaj
notatek) jest w tym przypadku A4. Zeszyt może być w linie lub w kratkę.
Pożądane jest numerowanie stron oraz zamieszczenie w jego tylnej części spisu
zwanego Przydasie najważniejszych
zagadnień zawartych w podstawie programowej. Jego szata graficzna, różnorodność
form zapisu i obudowa techniczna uczynią naukę łatwiejszą i przyjemniejszą.
Cele wprowadzenia innowacji:
·
Motywowanie
do nauki
·
Nauczenie
uczenia się
·
Wykształcenie
w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest nauka
sama w sobie
·
Wprowadzenie
poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się
·
Rozwijanie
umiejętności współdziałania, dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej
·
Rozwijanie
kreatywności ucznia
·
Aktywizowanie
uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań
·
Zdobycie
umiejętności redagowania notatek
·
Dbanie
o estetykę
·
Zainteresowanie
uczniów przedmiotem
3. Działania stałe
W
każdym Okzeszycie powinny znaleźć się stałe elementy, które tworzone są
przez nauczyciela lub samodzielnie przez ucznia na początku, w trakcie lub pod
koniec lekcji.
- Temat lekcji-
może być na przykład w formie pytania kluczowego lub celu lekcji. Istotna jest oryginalna szata graficzna (
fala, koło- w zależności od problematyki) lub wykorzystanie kodów kreskowych .
Ważne, aby intrygował, zachęcał do procesu poznania.
- Cel lekcji- ujęty w temacie lub występuje samodzielnie.
Wyróżniony odpowiednim symbolem, znakiem graficznym, podkreśla ideę lekcji, sygnalizuje
ważną do zdobycia umiejętność. Sprawdzenie, czy cel lekcji został osiągnięty
odbywa się pod koniec lekcji w wyniku ewaluacji.
- Pytanie kluczowe- nie jest wymagane, ale w dużej mierze
zachęca do poszukiwania odpowiedzi i refleksji związanej z tematem. Im bardziej
prowokuje, tym większa jest jego skuteczność. Odpowiedź na nie nie zawsze jest
wymagana w formie pisemnej.
- Kryteria sukcesu ( NaCoBeZu)- niezwykle ważne w procesie
uczenia się, ponieważ precyzują konkretne wymagania i umiejętności. Dzięki nim
uczeń wie, co musi umieć i jak ma to osiągnąć. Podawane są w formie pisemnej na
każdej lekcji. Wyjątkiem są cykle tematyczne, podczas których realizuje się
omówione wcześniej treści. W takim wypadku uczeń zapisuje nr strony swojego
zeszytu, w którym uprzednio kryteria te zostały odnotowane (np. lektura,
analiza wiersza, części mowy, różne formy wypowiedzi). Podczas zajęć sprawdzany
jest stopień opanowania poszczególnych kryteriów. Stopień ich opanowania
sygnalizowany jest na bieżąco przez ucznia poprzez zastosowanie koloru (
czerwony, zielony, żółty), emotikonów itp. Samoocena ucznia podczas lekcji może
ulec modyfikacji.
Należy pamiętać, aby NaCoBeZu było
zredagowane w sposób jasny i czytelny dla dziecka. Uczeń może w wyniku
autorefleksji zmienić zapis oceniający poziom jego umiejętności, nawet po
upływie dłuższego czasu.
- Notatka- przybiera różne formy w zależności od preferencji
poznawczych ucznia. Unikamy zapisu w formie definicji czy notatki
encyklopedycznej ( chyba, że uczeń chce w taki właśnie sposób notować).
Wszystkie informacje wymagają przetworzenia na język uczniowski. Notatka może
być kolorowa, przybierać różne formy graficzne:
·
wklejki
·
mapy
mentalne
·
drzewko
decyzyjne
·
gra
planszowa
·
zapis
w formie zdań
·
gwiazda
·
tabela
·
rysunek
itp.
Kartki w zeszycie dla potrzeb notatek
mogą być dzielone. Najważniejsze informacje uczeń może zaznaczyć poprzez
zakreślenie ich lub zastosowanie wybranego przez siebie znaku oraz umieszczenie
w spisie Przydasi.
- Refleksja- może przybrać formę autorefleksji, oceny koleżeńskiej lub
samooceny. Dotyczy stopnia opanowania materiału, jego trudności, sposobu
prowadzenia zajęć i ich atrakcyjności oraz zaangażowania w lekcje. Refleksja
może wystąpić jako zapis graficzny np. sygnalizator światła lub zdanie ( także z
elementami argumentacji). Formą
refleksji jest też informacja zwrotna w
płaszczyźnie nauczyciel- uczeń, uczeń- uczeń, nauczyciel- rodzic. Nauczyciel
przekazując IZ może stosować różne kolory
ze wskazaniem na zielony.
4. Sposoby ewaluacji:
- refleksje uczniów zamieszczone w
OKzeszycie,
- narzędzia do badania efektów
ewaluacji ( np. pizza, tarcza strzelecka, oś, termometr, walizka itp.),
- samodzielne projekty uczniowskie (
np. wystawa innych prac zainspirowanych OKzeszytem),
- listy do nauczyciela,
- rozmowy z rodzicami uczniów i
uczniami.
Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
OdpowiedzUsuń