piątek, 15 lutego 2019

Dzięki sms poznajemy "Powrót taty" Adama Mickiewicza




Lekcję zaczęłam od tego, że uczniowie wysłuchali ( Youtube)   balladę A. Mickiewicza: Powrót taty. Ponieważ każdy uczeń miał  przed sobą tekst, wraz z słuchaniem, uczniowie czytali. 
 Pierwszą  lekcję zajęło mi  omówienie budowy utworu. Uczniowie określali, na czym polega wiersz rytmiczny, określali układy rymów,  liczyli wersy , strofy, sylaby. Ponieważ to klasa IV - nie omawiałam jeszcze cech ballady.
Kolejna lekcja to   uporządkowaanie  j wydarzeń ze zwróceniem uwagi na opowiadanie herszta bandy.  Ocenialiśmy postępowanie oraz cechy postaci, uczniowie pisali, jak  wydarzenia wpłynęły na poszczególnych bohaterów. Refleksja była interesująca,  bo uczniowie musieli napisać, kogo najtrudniej było im scharakteryzować,akogo najłatwiej i wyjasnić,co jest tego przyczyną. Dodatkowe zadanie polegało też na tym, by w 3 punktach wskazali , co zrozumieli o przeczytaniu ballady, czego się nauczyli i o czym się przekonali. 
Trzecia lekcja okazała się hitem. Pozwoliłam uczniom wyjąć telefony komórkowe i  przeszliśmy do pisania SMS-ów. 
Najpierw uczniowie wysyłali do siebie w sms podyktowane przeze mnie zdania . Wyrazy dobrane były celowo - zależało mi na nagromadzeniu wyrazów ze znakami  diakrytycznymi  ( będę czytała, włączyłyśmy się...) . Mówiliśmy też o dużej literze, o znakach interpunkcyjnych.
 Potem uczniowie samodzielnie określali nacobezu.
 Następne zadania związane były już wyłącznie z lekturą . Uczniowie mieli napisać sms 1) w imieniu kupca do żony i dzieci o tym, że ten wkrótce powróci, 2) w imieniu oczekujących na wzgórku dzieci do taty, 3) w imieniu wdzięcznej żony do najstarszego zbójcy. Oprócz informacji uczniowie przekazywali sms, jakie towarzyszą bohaterom uczucia.
 Za każdym razem czytali głośno otrzymane sms, sprawdzając poprawność zapisu i wytycznych. Szybko zorientowali się, że niektóre sms są źle napisane, inne - doskonale. Ocena koleżeńskaodegrała tu ważną rolę. Dodatkową atrakcją było to,że przy każdym zadaniu 3 wylosowanych uczniów wysyłało sms do mnie.
Lekcja była odwrócona, bo kryteria sukcesu uczniowie  samodzielnie określili już  po wykonaniu kilku zadań i ocenie koleżeńskiej.  Sms związane z lekturą były redagowane zgodnie z opracowanymi kryteriami w drugiej części lekcji. 
Ćwiczenia sms trwały 45 min. Było warto!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...