Sprawozdanie
z tygodnia tematycznego pt. Masz prawo
do swych praw!
W dniach 13 - 21 listopada oddaliśmy szkołę we władanie
naszym uczniom w ramach tygodnia tematycznego, którego motywem przewodnim
było hasło: Masz prawo do swych praw! Włączyliśmy się tym
samym w świętowanie Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. W ten sposób
postanowiliśmy wspólnie uczcić 25 rocznicę ratyfikowania
Konwencji Praw Dziecka w Polsce. Uczyliśmy się o przysługujących prawach:
o prawie do nauki, obywatelstwa, własnych zainteresowań, swobody zrzeszania się
w legalnych organizacjach; prawa do nietykalności, własnych przekonań,
odpoczynku i wielu innych.
Starsi i
młodzi uczniowie zapoznawali się z
prawami dziecka zawartymi w Konwencji Praw Dziecka.
W projekt włączyły się wszystkie dzieci, nauczyciele
i pracownicy obsługi, nie zabrakło także rodziców, którzy widząc naszą pracę,
zaoferowali swoją pomoc. Zależało nam, by cała społeczność szkolna
współtworzyła działania na rzecz propagowania praw dziecka.
Staraliśmy się dobrać poszczególne zadania do wieku
dzieci, zadbaliśmy o to, by uczniowie uczyli się poprzez bezpośrednie działania
i przede wszystkim od samych siebie.
Zależało nam, by poznając swoje
prawa, umieli z nich korzystać.
Hasło przewodnie naszego projektu: Masz prawo do swych praw! witało uczniów już od wejścia. Budziło ono zaskoczenie i zainteresowanie nie tylko
dzieci, ale i wielu rodziców.
Działania
edukacyjne rozpoczęliśmy już w klasach pierwszych, drugich i trzecich.
Działania w tych klasach przybierały różne formy. Rozpoczęliśmy od tego, że wychowawcy
omawiali z dziećmi prawa zapisane w Konwencji Praw Dziecka. Zajęcia wzbogacone
zostały prezentacjami filmowymi związanymi z ich prawami (posiłkowano się filmami
zamieszczonymi na Youtoobie) i nauką piosenek.
W
drugim etapie uczniowie klas starszych (szóstych i siódmych) zawitali na lekcje do swoich młodszych
kolegów z klas pierwszych, drugich i trzecich i koledzy - kolegom tłumaczyli podczas zajęć czym są prawa
dzieci. Wyjaśniali także do kogo dzieci
mogą się zwrócić, gdyby ich prawa zostały złamane. Lekcje prowadzone przez
starszych uczniów cieszyły się szczególnym zainteresowaniem.
Gdy dzieci poznały już
swoje prawa, przystąpiły do wykonywania kolejnych zadań. Z prawdziwą pasją
przystąpiły do wykonywania Mini Konwencji Praw Dziecka! Ponieważ są to małe
dzieci, wykonywały ją, rysując poszczególne prawa. Ci z uczniów, którzy umieją
już pisać, podpisywali swoje rysunki, następnie ilustrowane karty zszyli tak,
by powstała prawdziwa książka. Dzieci z klas pierwszych swoją konwencję nazwały:
Rysujemy nasze prawa!
Mini Konwencja Praw
Dziecka. To ilustrowane samodzielnie
książeczki z zapisanymi wybranymi
prawami
Z Mini Konwencji Praw
Dziecka przygotowano na specjalną prośbę dzieci wystawę w bibliotece szkolnej.
Najmłodsze dzieci
przygotowały również scenki tematyczne, które prezentowały swoim kolegom i
koleżankom. Wcześniej losowały kartki z
napisanym jednym prawem, które nalepiały na swoje szafki.
Także uczniowie z klas
starszych chętnie uczestniczyli w pracach na rzecz propagowania i poznawania
Konwencji Praw Dziecka. Zaczęliśmy od naklejenia na krzesła kartek z prawami
dzieci. Po wejściu do sal, uczniowie z zainteresowaniem je czytali, dyskutowali
o tym, co widzą. Każdego dnia panie z obsługi zamieniały miejsca krzeseł i tym
sposobem, przez cały tydzień uczniowie siedzieli na innym krzesełku, dzięki
czemu uczniowie siadający na kolejnych
krzesłach poznawali inne prawa. Jedna z klas przejęła inicjatywę i samodzielnie
wykonała napisy.
W tygodniu tematycznym lekcje rozpoczynały się od
wysłuchania przez uczniów piosenek (m.in. "Masz prawo do swych
praw", "Odpowiedz mi dorosły
polityku", "Masz prawo być
inny", "Piosenka o naszych prawach"...)
Na lekcjach
wychowawczych zrealizowano temat: Prawa dzieci zapisane w konwencji. Efektem zajęć były plakaty, które następnie
zostały zawieszone na korytarzach szkolnych.
Również tematykę zajęć
świetlicowych poświęcono prawom dziecka. Tu nauczyciele pokazywali uczniom
filmy, czytali opowiadania o przestrzeganiu praw dziecka, ale zachęcili, by
uczniowie w różny sposób się o nich wypowiedzieli. Oto efekt ich pracy.
Także
na poszczególnych przedmiotach skupiono się na tematyce związanej z prawami
dzieci.
-
Na biologii tematyka dotyczyła pracy afrykańskich dzieci na plantacjach
kakaowca
(zajęcia
wzbogacono emisją filmu pt. Czekolada - gorzka prawda).
-
Na języku polskim omawiano wiersz M. Brykczyńskiego: Prawa dziecka. Klasa VII
nagrała film, który zostanie zaprezentowany innym uczniom.
-
Na historii omówiono Preambułę zawartą w Konwencji Praw Dziecka. Uczniowie
poznali postać J. Korczaka i I. Sendler.
-
Na matematyce rozwiązywano zadania, w których głównym motywem było dziecko.
-
Na języku angielskim i niemieckim podjęto się tłumaczenia praw dziecka na
języki obce.
-
Na muzyce uczniowie uczyli się piosenek Łejerów (j.w)
-
Na plastyce uczniowie przygotowywali prace plastyczne: Masz prawo do swych
praw. Dodatkowo uczniowie zagospodarowali prawie 3m tablicę znajdującą się na
korytarzu szkolnym.
Zależało
nam, aby nasi uczniowie naprawdę znali swoje prawa, aby umieli z nich
korzystać, aby o nich pamiętali tak długo, jak będzie to konieczne. Kolejne
zdanie szczególnie spodobało się dzieciom.
Każdy uczeń otrzymał balon, na którym miał zapisać prawo, które wydawało
mu się szczególnie ważne. Dnia 20 listopada balony zostały przyczepione do
balustrady schodów, zdobiły je od
parteru do II piętra. Z prawdziwą przyjemnością obserwowaliśmy, jak uczniowie
czytają i komentują zapisane w ten sposób prawa.
Każdy
uczeń otrzymał także plakietkę z wylosowanym prawem. Wszystkie plakietki zostały wykonane na
lekcjach informatyki.
Tym razem, ze względu
na złą pogodę, zrezygnowaliśmy z happeningu. Przekonaliśmy się jednak, że
uczniowie znają swoje prawa! Ku naszej radości sami rodzice na zebraniach
zaczęli opowiadać o tym, jak dzieci w domach zaczęły nauczać o prawach dzieci zapisanych w
Konwencji Praw Dziecka. Okazało się więc, że nasze działania skierowaliśmy nie
tylko do dzieci, ale ich odbiorcami stali się też dorośli. Uznaliśmy to za
podwójny sukces.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz