INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów na języku polskim !
Rozpoczynając
od zaznaczonej kratki, poruszaj się ruchem konika szachowego i odczytaj związki frazeologiczne. Na szachownicy zapisane są 64 wyrazy , które je tworzą.
|
64
|
15
|
52
|
39
|
62
|
13
|
50
|
37
|
||
41
|
28
|
63
|
14
|
51
|
38
|
61
|
12
|
||
16
|
53
|
40
|
27
|
6
|
3
|
36
|
49
|
||
29
|
42
|
5
|
2
|
23
|
26
|
11
|
60
|
||
54
|
17
|
24
|
7
|
4
|
21
|
48
|
35
|
||
43
|
30
|
1
|
22
|
25
|
8
|
59
|
10
|
||
18
|
55
|
32
|
45
|
20
|
57
|
34
|
47
|
||
31
|
44
|
19
|
56
|
33
|
46
|
9
|
58
|
||
1.
Uzasadnienie potrzeby innowacji
Podstawowe kierunki realizacji
polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020, które muszą zostać
zrealizowane przez szkołę to m.in. to
rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
Realizacja
w/w zadania wymaga wprowadzenia zmian w sposobie edukowania dzieci i młodzieży
podczas zajęć języka polskiego. Dodatkowo umożliwi zrealizowanie kolejnego
zadania, które polega na rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i
kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie
technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej
kształcenia ogólnego.
"Matematyka to królowa nauk" - uczy
logicznego myślenia, wnioskowania, analizy. Nabycie takich umiejętności sprawi,
że młody człowiek zdecydowanie lepiej poradzi sobie w dorosłym świecie,
podejmując nie tylko pracę zawodową, ale także realizując się w życiu
codziennym.
Uczniowie
nie zawsze mają świadomość, że wykorzystanie matematyki jest wszechstronne,
stąd pomysł na innowacyjne
zaproponowanie uczniom wykorzystania matematyki ( treści z podstawy
programowej) na lekcjach języka polskiego. Nauczanie poprzezprzedmiotowe
pozwala na utrwalenie wiedzy i poszerzenie umiejętności nabywanych na różnych
lekcjach, a także udowadnia, że edukacja jest spójna.
Pomysł
na innowacyjne realizowanie treści na lekcjach j. polskiego był wynikiem licznych
obserwacji i rozmów przeprowadzonych z uczniami w latach poprzednich.
Niektórzy z nich twierdzili, że nie umieją matematyki, że jest im niepotrzebna,
że jej nie lubią. Zauważyłam jednak, że ci sami uczniowie doskonale radzą sobie
z zadaniami na zajęciach, podczas których wymagano od nich logicznego myślenia,
dedukowania, a nawet dokonywania pewnych obliczeń. Uczniowie częstokroć nie
zdają sobie sprawy, że umiejętności doskonalone na matematyce, wykorzystywane
są także na innych lekcjach, w tym na języku polskim.
Zakładam,
że realizacja tejże innowacji pomoże
uczniom w zrozumieniu, iż wykorzystanie matematyki na innych lekcjach jest
możliwe, a oni sami staną się bardziej twórczy, samodzielni i nie będą bali się
nowych wyzwań, jakie niesie przed nimi szkoła i życie.
2. Cele
innowacji
Cel główny:
Uczeń wykorzystuje w praktyce umiejętności
zdobyte na lekcjach matematyki, szczególnie w zakresie:
- sprawności
rachunkowej,
-
logicznego myślenia,
-
wnioskowania,
-
argumentowania, a więc dowodzenia,
-wykorzystania
i tworzenia informacji,
-
wykorzystania umiejętności z zakresu geometrii.
Cele
ponadprzedmiotowe:
- wykształcenie w uczniu przekonania o celowości
podejmowanych działań,
- zdobycie przez ucznia przekonania o
funkcjonalności i interdyscyplinarności matematyki,
- wykorzystywanie zdobytej wiedzy w
różnych sytuacjach,
-motywowanie do nauki,
-rozwijanie kreatywności ucznia,
- dbanie o
samodzielne zdobywanie wiedzy,
- rozwijanie kreatywności i logicznego
myślenia.
Realizacja podstawy programowej z
matematyki - Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Sprawność
rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci
lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w
sytuacjach praktycznych.
2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników
oraz ocena sensowności rozwiązania.
II. Wykorzystanie
i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych
przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze
matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania
i uzyskanych wyników.
III. Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów
matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej
sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście
praktycznym.
IV. Rozumowanie
i argumentacja.
1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie
argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od
przykładu.
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz
analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania,
tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach
wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z
różnych działów matematyki.
3.Działania
- przykłady realizacji
Sprawność rachunkowa
- podział na grupy (w zależności od
rodzaju omawianego materiału na matematyce), uczniowie losują kartki z zadaniem
i w zależności od wyniku dzielą się na grupy,
- omawianie budowy utworów poetyckich - podział na wersy, strofy, obliczanie ilości
sylab w wersach,
- obliczanie odległości przebytej przez bohaterów lektur (
np. W pustyni i w puszczy, Tajemniczy ogród, Latarnik),
- obliczanie upływu czasu ( m.in. na podst. fr. Biblii, mitologii, Pana
Tadeusza),
- wykonywanie diagramów,
- liczenie sylab, głosek, liter w wyrazie.
II. Wykorzystanie
i tworzenie informacji.
- tworzenie notatek w
formie graficznej i w formie schematu,
- rozpoznawanie
części mowy za pomocą metody Montessori,
- odczytywanie i tworzenie kodów, w tym QRcodów,
- grupowanie części mowy i zdania oraz wyrazów z
trudnościami ortograficznymi w zbiory,
- odczytywanie biogramów na osi, układanie wydarzeń w
porządku chronlogicznym,
- redagowanie dłuższych form metodą Cornella ( np.
charakterystyki, opowiadania, streszczenia),
- rozwiązywanie rebusów,
- argumentowanie i budowanie planu wydarzeń za pomocą gałązki logicznej,
- wykorzystanie drzewka decyzyjnego przy próbie analizy
działań bohaterów literackich,
- układanie piramidy wartości i antywartości - praca z
tekstem epickim,
- wykorzystanie metody Lektury w pudełku,
- wykorzystanie figur geometrycznych w zadaniach
gramatycznych,
- odczytywanie ukrytych na planszy szachowej związków frazeologicznych ( antonimów,
synonimów) za pomocą ruchów konika
szachowego,
- wykorzystanie gier, np. w statki w zadaniach
ortograficznych,
- przeprowadzanie sondaży i ich analizowanie,
- wykorzystywanie układów współrzędnych dla odczytywania
synonimów, antonimów, cech charakteru,
- budowanie makiet ( Tajemniczy ogród, W pustyni i w puszczy, Chłopcy z placu Broni,
Mały Książę),
- opisywanie cech charakteru bohaterów literackich na
figurach geometrycznych,
- używanie koloru dla zaznaczenia właściwych treści w
dłuższych i krótszych formach wypowiedzi,
- za pomocą kapeluszy Bono redagowanie opisu postaci,
wydarzenia,
- rysowanie planów w skali,
- porządkowanie informacji, np. redagowanie planów wydarzeń
za pomocą schematu, rysunku,
- przygotowanie gier planszowych do lektur,
- wykorzystanie kości na lekcjach,
- tworzenie lapbooków z wykorzystaniem kart z figurami
geometrycznymi.
III. Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji.
- wykonywanie
makiet przestrzennych ( uwzględnianie figur geometrycznych i odległości
mierzonej w cm),
- analiza zdań
pojedynczych na podstawie sznurowych wykresów,
-
wykorzystanie metody kolorowych nakrętek dla tworzenia wykresów zdań,
-
budowanie postaci literackiej na
wieszaku, w tym charakteryzowanie na wieszaku,
-
wykorzystanie map mentalnych podczas analizy utworów prozatorskich,
-
projektowanie symboli,
-
wykorzystanie różnorodnych szyfrów i codów dla omówienia dzieł sztuki,
- praca z
trimino podczas ćwiczeń gramatycznych, ortograficznych i literackich,
- wykorzystanie skali i schematu,
- tworzenie
instrukcji,
- podjęcie
próby debaty oksfordzkiej,
- przyjmowanie
różnych ról np. w sądzie,
- redagowanie
gazetki z uwzględnieniem właściwego rozmieszczenia kolumn
- sudoku
wykorzystywane na zajęciach gramatycznych i językowych.
IV. Rozumowanie
i argumentacja.
- budowanie wypowiedzi argumentacyjnej z wykorzystaniem
różnorakich metod: piramidy, gałązki logicznej, schematu, drzewka decyzyjnego,
debaty oksfordzkiej, dyskusji i in.
- wyszukiwanie w tekstach przykładów niezbędnych podczas
argumentacji,
- samodzielne odczytywanie poleceń,
- indywidualna praca z tekstem literackim,
- redagowanie rozprawki,
- wyjaśnianie własnej opinii,
- tworzenie refleksji z zajęć,
- analizowanie postępowania bohaterów utworów,
- wyszukiwanie cytatów i ustosunkowywanie się do prawd
moralnych, przesłania, myśli filozoficznych , sentencji itp.
- wyciąganie wniosków z tekstów dydaktycznych, w tym z
bajek, fraszek, przypowieści biblijnych
itp.,
- analiza i interpretacja utworów poetyckich z
wykorzystaniem schematów i wykresów,
- dowodzenie cech charakteru postaci,
- wykorzystanie schematu: za i przeciw.
4. Sposoby ewaluacji:
- ewaluacje po
każdej lekcji ustne lub pisemne,
- refleksje uczniów
systematycznie zapisane w OK zeszycie,
- staranne zapisy
notatek, szczególnie graficznych
- narzędzia do
badania efektów ewaluacji ( np. pizza, tarcza strzelecka, oś, termometr,
walizka itp.),
- wystawy prac
uczniów w sali lekcyjnej,
- udział uczniów w
projektach edukacyjnych i dniach tematycznych,
- rozmowy z
rodzicami uczniów i uczniami.
- statki,
- chińczyk i inne gry planszowe,
- dixit,
- kości,w tym story cubes,
- scrable,
- gałązki logiczne,
- konik szachowy,
- mapy myśli,
- wykreślanki,
- szyfry,
- cody,
- drzewka decyzyjne,
-TIK,
- puzzle,
- lustrzane odbicia,
- inne
5.Proponowane metody i formy pracy:
- sudoku,- statki,
- chińczyk i inne gry planszowe,
- dixit,
- kości,w tym story cubes,
- scrable,
- gałązki logiczne,
- konik szachowy,
- mapy myśli,
- wykreślanki,
- szyfry,
- cody,
- drzewka decyzyjne,
-TIK,
- puzzle,
- lustrzane odbicia,
- inne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz