czwartek, 14 listopada 2019

W pustyni i w puszczy

Zanim przystapiłam do omawiania lektury zaproponowałam uczniom wykonanie w trakcie czytania kroniki . Uczniowie mieli pełną dowolność w wyborze formy i treści.  Mogli więc zapisywać krótkie streszczenia, opisywać bohaterów, przeprowadzać wywiady, opisywać miejsca, pisać ogłoszenia, zaproszenia - co tylko komu w  duszy grało i kto na co miał ochotę. Efekt jest taki, że nie ma dwóch takich samych kronik, a co jedna  - to ładniejsza i ciekawsza. Pomysłowość uczniów jest niesamowita. 
Za każdym razem doceniam pracę samodzielną,  zachwycam się więc rysunkami, , wykorzystaniem kolorowych karteczek, tasiemek czy ziarenek piasku.  Wiele kronik wykonanych jest za pomocą programów komputerowych - jeżeli jest to praca samodzielna - chwalę, jeśli nie - wyrażam nadzieję, że dziecko miało jednak swój udział. Bardzo szybko udaje się zweryfikować, kto sam a kto nie - wykonał kronikę. Na szczęście znakomita większość to prace samodzielne. Naprawdę. 





















Kolejnym zadaniem, dla chętnych, było przygotowanie prezentacji multimedialnej. Ważne , aby uczeń opowiedział o niej, nie zależało mi na czytaniu slaidów.

Kolejna forma obcowania z lekturą polegała na wykonaniu gier planszowych. Proponuję, aby grę wykonały dzieci na lekcji. Można wówczas przećwiczyć pisanie instrukcji czy układanie pytań. Natychmiast też nauczyciel wie, kto przeczytał streszczenie, a kto całą książkę.




Niektórzy uczniowie przygotowali dla swoich kolegów kolorowanki i krzyżówki. Najbardziej spodobała mi się ta, którą po omówieniu swojej prezentacji uczennica rozdała kolegom mówiąc:
"A teraz zobaczymy, czy mnie uważnie słuchaliście".

Plan wydarzeń układaliśmy w grupach, karteczki uczniowie przyklejali na kolorowe zrulowane karty papieru i w zależności od przytoczonego fragmentu, układali plan wydarzeń.


Zadanie, krtóre zapewni rozrywkę i uczniom i rodzicom, którzy koniecznie chcą pomagać dzieciom w zadaniach może polegać na tym, żeby ruchem konika szachowego odczytać zamieszczone na szachownicy cytaty z lektury.
 Rozpoczynając od zaznaczonej kratki, poruszaj się ruchem konika szachowego i odczytaj cytaty  z W pustyni i w puszczy. Na szachownicy zapisane są  wyrazy wraz ze znakami interpunkcyjnymi. Puste pola pomiń. Tekst składa się z kilku  zdań, każde z nich rozpoczyna się wyrazem zapisanym wielką literą. Użyj każdego wyrazu tylko jeden raz.
W puste pola wpisz nazwy roślin i zwierząt wspomnianych w powieści.

















kilku

tylko

dobry,

się







od

płakać,



pól


tak

to







lat

ludzie

uczynek;

jak

i

oczy

mi



chcę



obsiewali

krowy.

wojna,



Kali





nie

Kalemu

zły



potem

komuś

żywili

pocą.





nie

Jeśli

zabrać

Nie

Jest

przyszedł

zabrać



ktoś

jest

Stasiu,

mięsem,



krowy,




się



ja





to



tylko



głód.

































Kolejne zadanie polegało na przygotowaniu avatarów

 http://tinyurl.com/yxpe7tes
 http://tinyurl.com/y24o85hp 
http://tinyurl.com/yyrmk2dw

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Być jak Zawisza Czarny

Lekcja przeznaczyłam  dla uczniów klasy VI. Opowiadanie Ewy Nowackiej stało się  pretekstem do zapoznania uczniów ze związkami frazeologi...